این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۹، شماره ۱(بهار و تابستان ۱۳۹۳)، صفحات ۵-۱۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مبانی عرفان اسلامی بر فرم و محتوای موسیقی
چکیده فارسی مقاله
چکیده بررسی سیر تاریخی کاربرد معنوی و عرفانی از موسیقی، علاوه بر صحه گذاردن بر قدمت تاریخی «موسیقی عرفانی»، کاشف از تفاوتی است آشکار میان نگاه عرفان اسلامی و عرفانهای دیگر به موسیقی. موسیقی عرفانی در عرفان اسلامی، حاصل سیطره تفکرات عرفانی و شهودی بر عالم ادبیات و در پی آن، آمیختگی «عرفان ادبی» با عالم موسیقی است. واسطه پیدایش این نوع موسیقی، در حقیقت عرفان ادبی است. از آن جا که «موسیقی عرفانی»، واگویه عواطف و تخیلات صافی عارفانه است، ارمغان آن میتواند تداعی احساسات معنوی و عارفانهای باشد که برای غیر سالکان و کسانی که با آسمان عرفان بیگانهاند نیز، شیرین و الهام بخش باشد. از این جهت، موسیقی عرفانی سبب بروز نوعی از عرفان گروی گردیده که می توان آن را «عرفان موسیقایی» نامید. در این مقاله کوشیده شده است تأثیر مبانی عرفانی بر فرم و محتوای موسیقی تبیین گردد. از آنجا که محتوای این اثر، بنمایهای فلسفی- عرفانی دارد، به مقتضای این محتوا، روش اعمال شده در پژوهش آن نیز طبیعتاً عقلی و با ابزار مطالعات کتابخانهای و به صورت تطبع در آثار بزرگان و صاحبنظران دانش موسیقی، فلسفه و عرفان بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Influences of Islamic Mysticism on Form and Content in Music
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract In addition to endorsing the historical significance of 'mystic music', a survey of the spiritual and moral bearings on music, exemplifies the major differences that exists on views about music, between Islamic mysticism and other forms of spirituality. Mystic music, as viewed in Islam, is a consequence of ethical revelations made on music through literature. The close interaction with literary mysticism is thus the fundamental milieu for the development of mystic music. In light of the fact that mystic music is a consequence of the sublime transcendence associated with mysticism, its outcome could resonate the mystical esteem and morale not so frequently practiced by the layman. As a result, mystic music cultivates a sense of spiritual ::union:: which fosters the establishment of 'musical mysticism'. This article aims to explain how the foundations of mysticism influence form and content in music. Intrinsically, music does not have any effect other than exciting emotions. Its tone is merely repeating human emotions, causing passivity in the human soul and the excitement of emotions in others. The perception of music, like all the other branches of art, is dominated by human subjectivity. This means that the structure and content of music is directly aligned to the cultural conceptions, emotions, thoughts, and attitudes of its creator. Taking into consideration the works and research findings of other scholars and theoreticians in the field of music, philosophy, and mystics, this article has made an attempt to substantiate the reciprocal relationship between the content of music and the sensations practiced by its creator. An important common parameter between music and mysticism is seen in their language of expression in which virtue, feeling, inspiration, and inner emotions are all expressed in the context of '::union:: and separation' the metaphor for the passion of the soul which exists in every language. Mystical perceptions and the resulting feelings of the human soul can influence both the form and content of music on two principles. Primarily, because music is a volitional action it can be a source of hemicellulose knowledge. Secondly, the need for a congruity between cause and effect encourages one to perceive that music, being an effect of the human soul, must search its congruence in its cause. Mystical perceptions and the resulting feelings in human soul can influence both the form and content of music based on two principles. First is the origin of music which is in volitional human actions; Second is the need for congruity between cause and effect. The mystical music has caused some kind of orientation towards mysticism that may be called "musical mysticism". In this brief article – which is extracted from the author's dissertation entitled "Explanation of Philosophical and Theological Foundations of Music", it has been tried to explain how mysticism foundations influence the form and content of music.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین شایسته |
کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانی نظری، دانشگاه معارف اسلامی، قم
عبدالحسین خسروپناه |
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نشانی اینترنتی
http://jfadram.ut.ac.ir/article_50011_ab2b555017e1acff4cedf585987116d8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1304/article-1304-232677.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات