این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بین دو مفهوم امیدواری و شادکامی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شادکامی و امیدواری دو مفهومی هستند که در وضعیت سلامت روانی دانشجویان موثر می باشند. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مفهوم امیدواری و شادکامی در دانشجویان انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 250 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از پرسشنامه های امیدواری Snyder و شادکامی MUNSH انجام گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 22 و با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی شامل آزمون های تحلیل واریانس، تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه میانگین (انحراف معیار) نمره شادکامی و نمره امیدواری به ترتیب برابر 4/50 (0/78) و 24/52 (0/66) بود. بین امیدواری با متغیرهای سن(0/001=P) و جنس (0/008=P) رابطه آماری معنی داری وجود داشت. بر اساس ضریب همبستگی پیرسون بین امیدواری و زیر مقیاس های شادکامی (احساس مثبت، تجربه مثبت، احساس منفی و تجربه منفی) همبستگی آماری معنی داری وجود داشت (0/001>P). نتایج آنالیز رگرسیون خطی نشان داد، متغیر های جمعیت شناختی به همراه مقیاس شادکامی و زیر مقیاس های آن قادر به پیش بینی 0/28 واریانس امیدواری بودند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد، دانشجویان از میزان امیدواری متوسط و سطح شادکامی بسیار ضعیفی برخوردار بودند. بنابراین لازم است عوامل مستعد کننده ایجاد مشکلات روانی از قبیل ناامیدی و افسردگی در دانشجویان شناسایی شده و برنامه های آموزشی و مشاوره ای مناسبی در این خصوص طراحی و اجرا گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امیدواری، شادکامی، سلامت روان، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relationship Between the Concepts of Hope and Happiness in Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Happiness and hope are two concepts that affect students' mental health. The aim of this study was to determine the relationship between the concept of hope and happiness in students. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 250 students in school of health, Shiraz University of Medical Sciences. The data collection tool was Snyder's Hope and MUNSH 's Happiness Questionnaires. Data were analyzed by SPSS version 22 using descriptive and analytical tests including ANOVA, independent samples t-test, Pearson correlation and linear regression. Results: In this study, the mean (±SD) of happiness and hope scores were 4.50 (+0.78) and 24.52 (+0.66) respectively. There was a significant relationship between age (P=0.001) and gender (P=0.008) variables with hope scale. Based on the Pearson correlation coefficient, there was a significant correlation between hope and sub-scales of happiness (Positive affect, negative affect, Positive experience, negative experience) (P< 0.001). Results of linear regression analysis showed that, demographic variables, happiness scale and its sub-scales, were able to predict 28.8% of the variations of hope (P< 0.001). Conclusion: Therefore, it is necessary that the predisposing factors create psychological problems such as disappointment and depression and etc., identified in students and appropriate educational and counseling programs are being designed and implemented.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hope, Happiness, Mental Health, Students

نویسندگان مقاله لیلا قهرمانی | Leila Ghahremani
Shiraz University of Medical Sciences
علوم پزشکی شیراز

هادی طهرانی | Hadi Tehrani
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد

عبدالحلیم رجبی | Abdolhalim Rajabi
Golestan University of Medical Sciences
علوم پزشکی گلستان

علیرضا جعفری | Alireza Jafari
Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad
علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-866-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات