این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۰۰-۴۸۱

عنوان فارسی شناسایی و تحلیل عوامل پیش برنده ارتقاء جذابیت مقصد جهت توسعه کسب و کارهای گردشگری پزشکی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر ارتقاء جذابیت مقصد برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه گردشگری پزشکی در ایران انجام شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نظر روش‌شناسی، آمیخته- اکتشافی (کیفی-کمّی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری پزشکی و مدیران بیمارستانی، و در بخش کّمی شامل بیماران خارجی است که برای درمان به شهر تهران پذیرش گرفته‌اند. 35 مؤلفه نهایی جذابیت یک کشور به‌عنوان مقصد گردشگری پزشکی از میان 85 مؤلفه استخراجی حاصل از مرور ادبیات و پژوهش‌های مشابه و سه دور تکرار روش دلفی به‌دست آمد. مؤلفه‌های نهایی در هشت عامل اصلی کشور مقصد (شرایط عامل)، شرایط تقاضا، رقابت‌پذیری، نگرش دولت، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اطلاعاتی و بازاریابی، عوامل مرتبط با درمان(خدمات و امکانات پزشکی) و زیرساخت‌ها و صنایع وابسته دسته‌بندی شدند. مدل پیشنهادی با روش تحلیل عاملی-تأییدی در مدلسازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار SmartPLS 2 تحلیل و برازش مناسب آن تأیید شد. اولویت و رتبه با AHP فازی نشان داد: عوامل مرتبط با درمان(خدمات و امکانات پزشکی) با وزن 259/0، رقابت‌پذیری با وزن 188/0 و شرایط کشور مقصد با وزن 166/0 در میان هشت مؤلفه اصلی، بیشترین وزن را در میان شاخص‌های جذابیت گردشگری پزشکی به‌دست آوردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification and analysis of factors contributing to the promotion of destination attractiveness for the development of medical tourism business
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to analyze the factors affecting the promotion of destination attraction for the development of medical tourism business in Iran. The research is applied in terms of objective and used exploratory mixed method. The statistical population of the research in the qualitative section include academic experts in the field of medical tourism and hospital managers and in the quantitative section; foreign patients who have been admitted to treatment inTehran are considered. The 35 final components of the attractiveness of a country as a destination for medical tourism were obtained from 85 extractive components derived from literature review and similar research, and three rounds of Delphi's replication, which included eight main factors: the country of destination (operating conditions), demand conditions, competitiveness , government attitude, socio-cultural factors, information and marketing factors, factors related to treatment (services and medical facilities), and infrastructure and affiliated industries. The proposed model was verified by confirmatory factor analysis method in modeling structural equations using SmartPLS software. Priority and rank with Fuzzy AHP showed Factors related to treatment (services and medical facilities) with a weight of 0.259; Competitiveness with a weight of 0.188; and the Condition of the destination country with a weight of 0.166 among the eight
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود احمدپور داریانی |
دانشیار دانشکده کارآفرینی

رضا محمدکاظمی |
دانشیار گروه کسب و کار، دانشکده کارآفرینی

مهدی خادمی |
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

رضا رضائی |
دانشجوی دکتری دانشکده کارآفرینی


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_75470_5a3b02c0d167d8f135c46a1e5dc4b2c5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-2329391.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات