این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحلیل اثر تعداد و تخصیص تجهیزات بر عملکرد محوطه ذخیره کانتینری بندر با استفاده از نرمافزار Enterprise Dynamics
چکیده فارسی مقاله
رشد سریع و روزافزون کانتینرها و نیاز به ذخیرهسازی حجم انبوهی از آنها در فضای نسبتاً کم در محوطه بندر، بر اهمیت پایانههای کانتینری افزوده است. این موضوع مباحث طراحی، برنامهریزی و بهرهبرداری بهینه از تمامی بخشهای پایانه را با توجه به تعدد عوامل اثرگذار و اندرکنش میان آنها بهعنوان یک چالش تحقیقاتی مهم مطرح نموده است. در این میان، محوطه ذخیره کانتینر که غیر از پایانههای بندری، در بندرهای خشک و سایر پایانهها نیز کاربرد دارد روزبهروز بیشتر موردتوجه قرارگرفته و نقش آن پررنگتر شده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی اندرکنش استفاده از تعداد مختلف تجهیزات و عملکرد محوطه ذخیره کانتینری است. بر این اساس، مقاله حاضر با شبیهسازی گسسته تمامی فعالیتهای مرتبط با بهرهبرداری در داخل محوطه ذخیره، تعداد بهینه تجهیزات و چیدمان مناسب آنها در محوطه را تحلیل نموده است. نتایج این تحقیق با توجه به مدلهای ساختهشده بر اساس تغییر تعداد ترانستینرها و کشندهها در محدوده عملکرد مجاز آنها از کمترین تعداد ممکن تا بیشترین آنها و با ثابت فرض کردن سایر پارامترها، بدست آمده است که مربوط به شبیهسازی محوطه ذخیره سینا، واقع در بندر شهیدرجایی (بندرعباس، ایران) و با استفاده از نرمافزار اینترپرایز داینامیکس میباشد. بدین ترتیب امکان شناسایی چینش مناسب تجهیزات با در نظر گرفتن دو عامل مهم کنترل در پروژه یعنی زمان و هزینه برای محوطه مذکور فراهم گردیده است. با توجه به در دسترس نبودن برخی اطلاعات میدانی موردنیاز در شبیهسازی و همچنین پیچیده بودن عملیات ساخت مدلها از فرضیاتی همچون یکسان درنظرگرفتن ویژگی بلوکهای کانتینری و کانتینرها، مستطیل در نظر گرفتن زمین محوطه، انتخاب کوتاهترین مسیر حرکتی در شبکه حملونقلی توسط تجهیزات و همچنین در نظر گرفتن برخی از توابع احتمالی در عملکرد تجهیزات محوطه و جریان بار ورودی به محوطه استفاده شده است. استفاده از ابزار شبیهسازی ذکرشده در مطالعه موردی این تحقیق نشان میدهد که استفاده از استراتژی مناسب انتقال وظایف میان تجهیزات و نیز تخصیص مناسب آنها به بلوکها، منجر به بهبودهایی ازجمله کاهش متوسط زمان بیکاری مجموع کشندهها به میزان 15% و کاهش تعداد آنها از 10 عدد به 5 عدد، بهبود عملکرد ترانستینرها به لحاظ زمان مفید کاری به میزان 12% و کاهش تعداد آنها از 6 عدد به 5 عدد خواهد شد؛ همچنین نتایج بهدستآمده از مدلهای مختلف شبیهسازیشده گویای کاهش زمان بهرهبرداری با افزایش تعداد کشندهها بهصورت یک رابطه درجه دوم تا تعداد مشخصی از کشنده (نقطه بحرانی) است، درصورتیکه تعداد کشندهها از تعداد مشخصی بیشتر شود تأثیری بر کاهش زمان نخواهند داشت که از دلایل آن میتوان به ترافیک ایجادشده در مسیر حرکت و همچنین نقش ترانستیرها بهعنوان عامل محدودکننده عملیات اشاره نمود. لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات موردنیاز در یک محوطه ذخیره به تعداد بهینه، تأثیر زیادی بر میزان هزینههای اولیه از جمله تأمین و راهاندازی تجهیزات و همچنین هزینههای بهرهبرداری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of the Number and Arrangement of Equipment on the Operation of Container Yard Using Enterprise Dynamics SoftwareEffect of the Number and Arrangement of Equipment on Operation of a Container Yard Using Enterprise Dynamics Software
چکیده انگلیسی مقاله
Rapid growth of containers in number necessitates compact storage. This fact raises new research challenges in designing, planning, and optimum operation of the whole chain in a container terminal. Therefore container storage yard, which is not only used in sea ports, but also in dry ports and other types of ports, is the target of further examinations. The main purpose of this research is to study the interaction between use of different types of equipment and the function of container storage yard. Accordingly, this paper has analyzed the optimum number of equipment and proper equipment arrangement with discrete event simulation of all activities related to operation in the storage area. Results of this research are derived from models based on changes in the number of yard cranes (Transtainers) and AGVs in the range of their permissible performance from the least to the most number in the condition of keeping other parameters fixed Which relates to simulation of Sina container storage yard, located at Shahid Rajaee port (Bandar Abbas, Iran) using the Enterprise dynamics software. Thus, it is possible to identify the appropriate arrangement by consideration of two important control factors in the project, namely time and cost for the mentioned yard. Using simulation tool in this case study shows that using a suitable strategy for transferring tasks between equipment and also proper assign them to blocks will leads to improvements include reducing the average idle time of AGVs by 15% and reducing their number from 10 to 5, at the other hand improving the performance of transtainers by 12% in efficiency of working and reducing their number from 6 to 5. Also the results of simulated different models indicate that there is a quadratic relation between reducing the operation time and increasing the number of AGVs, up to a certain number of devices (Critical point). If number of AGVs exceeds a certain number, they will have no effect on reduction of time that the main reason is traffic caused by equipment and role of transtainers as operation limiters. It should be noted that using the optimum number of equipment that used in a storage yard has a great effects on the amount of initial costs including supply and installation of equipment, and also in operating costs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد یوسف مقدم | Mohammad Yousef Moghadam
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
روزبه پناهی | Roozbeh Panahi
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
بابک فرهنگ مقدم | Babak Farhang Moghadam
Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31976-1&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-2331077.doc
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات