این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش گروهی فعال سازی رفتاری و آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی - رفتاری بر بحران هویت بیماران مبتلا به مولتیپل اسکروزیس
چکیده فارسی مقاله
زمینه: این پژوهش با هدف ارزیابی تاثیر آموزش گروهی فعالسازی رفتاری و آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکردشناختی- رفتاری بر بحران هویت بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. مواد و روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری که کلیه بیماران زن مبتلا به ام اس عضو انجمن ام اس شهر کرج بودند 45 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند .گروه آزمایش یک، تحت آموزش گروهی فعالسازی رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش دو، تحت آموزش مدیریت خشم در 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه بحران هویت رجانی، بیاضی و حبیبی پور (1387) بود. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش گروهی فعالسازی رفتاری و آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکردشناختی- رفتاری منجر به کاهش بحران هویت بیماران مبتلا به ام.اس شده است(p< 0/05). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزشهای انجام شده میتوان گفت آموزش این مهارتها به بیماران اماس در کاهش بسیاری از مشکلات آنها می تواند، مؤثر باشد و استفاده از آنها در ارتقاء سطح سلامت و ایجاد نگرش مثبت در زندگی بیماران ضروری میباشد. واژه های کلیدی: فعال سازی رفتاری، مدیریت خشم، بحران هویت،ام اس.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فعال سازی رفتاری، مدیریت خشم، بحران هویت،ام اس
عنوان انگلیسی
The Effect of Behavioral Activation Group Training and Anger Management Group Training on Cognitive-Behavioral Identity Crisis in Patients with Multiple Sclerosis
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study was to evaluate the effect of behavioral activation group training and cognitive-behavioral anger management group training on the identity crisis of patients with multiple sclerosis. Materials and Methods: method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. Statistical population was female patients with MS were members of Karaj MS association, 45 were selected by convenience sampling method and were randomly divided into three groups of 15 each. Behavioral training was performed in 10 sessions of 90 minutes and experimental group 2 received anger management training in 8 sessions of 90 minutes and the control group received no intervention. The research tools were Rajaei, Biyazi and Habibipour(1387) Identity Crisis Questionnaire. Results: The results of covariance analysis showed that group training of behavioral activation and group training of anger management with cognitive-behavioral approach resulted in reduction of identity crisis in MS patients (p < 0.05). Conclusion: According to the effectiveness of these trainings, it can be said that teaching these skills to EMAS patients can be effective in reducing many of their problems and their use in promoting health and creating a positive attitude. It is essential in the lives of patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید حسین صید | Seyed Hossein Seid
Islamic Azad University, Torbat Jam Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتجام
علیرضا رجایی | Alireza Rajaei
Islamic Azad University, Torbat Jam Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتجام
محمود برجعلی | Mahmod Borjali
Department of Psychology, Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی تهران
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4051-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات