این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۷۱-۸۶

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش بردباری و دیگرپذیری بر سلامت روان و سازگاری کودکان مقطع اول ابتدایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش بردباری و دیگرپذیری بر سلامت روان و سازگاری کودکان پایه اول ابتدایی شهرستان گرگان میپردازد. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‎آزمون – پس‎آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پایه اول ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 98-1397 بود. تعداد 30 دانش‎آموز با روش نمونه گیری در دسترس که در پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (CSI-4) اسپرافکین و همکاران (1984) و پرسشنامه سازگاری کودکان دخانچی (1377) نمرات متوسطی بین 3 الی 4 دریافت کردند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس جلسات آموزش بردباری و دیگرپذیری طی 9 جلسه 90 دقیقه ای، هفته ای یک جلسه انجام شد. بعد از اجرای آموزش پس آزمون اجرا شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از آزمون کواریانس چند متغیره استفاده گردید .یافته ها  نشان داد که آموزش بردباری و دیگرپذیری در بهبود و ارتقای سازگاری و سلامت روان کودکان می‎تواند موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بردباری، دیگرپذیری، سلامت روان، سازگاری،کودکان

عنوان انگلیسی Determine the Effectiveness of Tolerance and Otherness Training on Mental Health and Adaptability of Primary School Children
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigates the effectiveness of tolerance and otherness training on mental health and adaptability of primary school children in Gorgan. The research method was quasi-experimental with pretest-post test design with control group. The statistical population consisted of all primary school children in the city of Gorgan during the academic year of  2018. A sample of 30 students was selected using the available sampling method, which was selected in the Children's and Adolescent Mental Health Assessment Questionnaire (CSI-4), Sprafkin et al. (1984) and the Dokhanchi's Children Adaptation Questionnaire (1998), and scored a moderate score of 3 to 4. They were randomly assigned to two groups of 15 test and control groups. Then, tolerance training sessions were conducted during 9 sessions of 90 minutes, a weekly session. Post-test training was performed. To test the research hypothesis, multivariate covariance test (MANKOVA) was used. Findings showed that tolerance training and otherness can be effective in improving the mental health and adaptability of children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tolerance, Otherness, Mental Health, Adaptability, Children

نویسندگان مقاله محمدمهدی شمسائی | mohammad mahdi shamsaee
Islamic Azad University, Bandargaz Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز

میکایا مهروز | mikaya mahrooz
Islamic Azad University, Bandargaz Branch
انشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز

سمیرا ایاسه | samira ayase



نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4081-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات