این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۶، شماره ۱۰۰، صفحات ۸۵-۱۰۷
عنوان فارسی
بررسی تأثیر سواد اخلاقی بر رفتار اطلاعیابی و بازنشر اطلاعات در شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان)
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین عوامل مؤثر بر اصول سواد اخلاقی کاربران شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد اسلامی سمنان در اردیبهشت 1398 است. روش پژوهش از نوع پیمایش و از جامعه 1500 نفری با استفاده از فرمول مورگان و کرجسی 306 نمونه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای سواد اخلافی یعنی پتانسیل اخلاقی (371/0)، حساسیتهای اخلاقی (302/0) و مهارتهای استدلالورزی (341/0) بر رفتار اطلاعیابی و بازنشر اطلاعات تأثیر معنادار و مستقیمی داشته است. توجه و تقویت رفتارهای دغدغهمند زندگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی برای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی، توسعه مهارت تفکر انتقادی و همچنین تولید رسانههای اخلاقی مبتنی بر تولید محتوای حفاظتشده با همراهی و همکاری متخصصان علم اطلاعات و سواد اخلاقی، بتواند سهم مؤثری در موفقیت نهادینه کردن مفهوم جایگاه اخلاق در رسانههای اجتماعی و در سطح جامعه داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Ethical Literacy on Information Seeking and Information Redistribution Behavior in Social Networks (Case: Postgraduate Students of Islamic Azad University Branch of Semnan)
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study is to explain the factors affecting the ethical literacy of social media users among postgraduate students of Islamic azad university of semnan in may 2019. The research method was survey. The statistical population consisted of 1500 people over whome 306 person selected by the Morgan and Krejcie formula using cluster sampling. The findings showed that ethical literacy components namely moral potential (0.371), ethical sensitivities (0.302) and reasoning skills (0.341) had a significant and direct effect on information seeking and information redistribution behavior. Paying attention to enhancing social life concerns, social participation to promote social quality of life, developing critical thinking skills, as well as producing ethical media based on the production of healthy content with accompanying and collaborating with information science and ethics professionals can make an effective contribution to the success of institutionalizing the concept of ethics in social media and society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد بهرامی |
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران
سیدعلی اصغر رضوی |
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران
صفیه طهماسبی لیمونی |
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،ایران
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_38096_b5fa89aad21ca4368692dd64c11a0cc4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-2331411.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات