این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۶، شماره ۱۰۰، صفحات ۱۰۹-۱۳۷
عنوان فارسی
شناسایی عوامل کلیدی رسانه ای در سیاستگذاری برای رادیو-تلویزیون در ایران
چکیده فارسی مقاله
سیاستگذاری رسانهای بهمثابه یک مسئله مهم مورد توجه پژوهشگران عرصه رسانه قرار گرفته است که در نحوه تدوین و اجرای آنها ازجمله شرایط و اقتضائات جغرافیایی و اصول کلان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر یک کشور بر رسانههای گوناگون تأثیر میگذارند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش فعلی شناسایی عوامل کلیدی رسانهای در سیاستگذاری برای رادیوـ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش از نوع کیفی (دلفی وتجربه زیسته) و جامعه آماری آن نخبگان و متخصصان رسانه هستند که به صورت تعمدی و گلوله برفی انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که رشته تحصیلی 64/3درصد از پاسخگویان علوم ارتباط و 3/48 درصد از پاسخگویان هیئتعلمی و 96/52درصد پاسخگویان دارای شغلهای اجرایی و سازمانی هستند. نتایج تحلیلی حاکی از آن است که پنج مؤلفه رویکرد بازار آزاد یا قانونگذاری و تنظیمگری، چگونگی مخاطبشناسی، نوع هنجار حاکم بر رسانه، وضعیت سپهر رسانهای حاکم بر ایران و ارتباطات محتوامحور و فنیمحور از عوامل کلیدی رسانهای در سیاستگذاری برای رادیوـ تلویزیون ایران محسوب میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying Key Media Factors in Policy Making for IRIB
چکیده انگلیسی مقاله
Media policy-making is an important issue for media researchers. The way media policy is formulated and influenced by geographical conditions and requirements and the country's political, social and cultural issues affect the various media. The main purpose of the study is to identify key media factors in policy making for the islamic republic of iran broadcasting. The research method was qualitative (delphi and life experience) and the statistical population were media experts and specialists which were selected by purposeful and snowball way. The results showed that 64.3% of the respondents were educated in communication sciences, 3.48% were faculty members, and 96.52% had executive and organizational jobs. The analytical results showed that there were five key factors in policy making for IRIB: free market approache or legislation and regulation, understanding audience, media norms, media sphere, content-based communications, and technical-based communications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن خجسته باقرزاده |
دکترای مدیریت استراتژیک،دانشیار دانشگاه صداوسیما و عضو گروه آموزشی رادیو دانشگاه صداوسیما
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_38250_5212b0f1d02e3856684abb63c74cb5bd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-2331412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات