این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۳-۴۲

عنوان فارسی شناسایی عوامل موفقیت شرکت اینترنتی علی‌بابا
چکیده فارسی مقاله براساس آمار منتشر شده در حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی، شرکت اینترنتی علی‌بابا با 693 میلیون کاربر فعال در سال 2019، ازجمله موفق‌ترین شرکت‌های این حوزه در سطح جهان معرفی شده است. پژوهش حاضر با رویکردی ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمّی است. در آغاز با مرور مبانی نظری درزمینه عوامل موفقیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی، چهار بعد اصلی بازاریابی، فناوری اطلاعات، عوامل زیرساختی و فرهنگی در این نوع کسب‌و‌کارها شناسایی شدند. سپس در مرحله کیفی با تحلیل محتوای مستندات از سال 1999 درمورد شرکت علی‌بابا، 17 فعالیت این شرکت در ذیل این چهار بعد اصلی استخراج شد. در مرحله کمّی با بهره‌گیری از نظرات خبرگان تجارت الکترونیک و بازاریابی، این عوامل با استفاده از تکنیک دیمتل فازی اولویت‌بندی شدند. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از سازگاری درونی تأیید شده و روایی آن از نوع روایی محتوایی است. باتوجه‌به یافته‌های پژوهش در بین ابعاد، فناوری اطلاعات بیشترین اهمیت را در موفقیت کسب‌و‌کار‌ اینترنتی شرکت علی‌بابا دارد و بعد از آن به‌ترتیب ابعاد بازاریابی، زیرساختی و فرهنگی قرار گرفتند. برمبنای فعالیت‌های شناسایی شده در موفقیت شرکت علی‌بابا، سایر مدیران کسب‌و کار‌های اینترنتی نیز می‌توانند با الگوبرداری مناسب در راستای تعالی کسب‌و‌کار خود گام بردارند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علی‌بابا، اینترنت، فناوری اطلاعات، دیمتل.

عنوان انگلیسی Identifying the Success Factors of Alibaba Internet Company
چکیده انگلیسی مقاله Alibaba Internet Company, with 693 million annual active users from the 12-month period ended september 2019, has been listed as one of the most successful companies in this field in the world, according to the data released in the internet business field. This study is based on a mixed-method approach which consists of two qualitative and quantitative stages. First, by reviewing the theoretical foundations of Internet business success factors, four main criteria including: marketing, information technology, infrastructure and cultural factors, were identified as success factors of these types of businesses. Then, in the qualitative step, 17 factors were extracted as sub-criteria, by analyzing the documents content about Alibaba Company, since 1999.  Subsequently, these factors, in a quantitative stage, were prioritized using the fuzzy DEMATEL technique by the experts' views in the fields of e-commerce and marketing. The reliability and validity of the research tool, has been confirmed using internal consistency and content validity, respectively. According to the findings, among the criteria, the information technology, has the highest impact on the success of Alibaba's electronic businesses. Based on the factors identified in Alibaba's success, Internet business executives can take steps toward excellence in their businesses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Identifying the Success Factors of Alibaba Internet Company

نویسندگان مقاله فریده انوری | Farideh Anvari
MPA of University of Mazandaran
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی/ تحول، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

محسن علیزاده | mohsen alizadeh sani
assistant professor University of Mazandaran
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران.

میثم شیرخدایی | Meisam Shirkhodaee
association professor of university of Mazandaran
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

محمد ولیپور خطیر | Mohammad Valipour khatir
Assistant of the university of Mazandaran
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25830-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-2331601.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات