این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۳۷
عنوان فارسی
تأملی بر موانع سازمانی اجرای استراتژی در دانشگاههای بزرگ دولتی ایران؛ رویکرد چندمطالعه ای
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی وضعیت موجود موانع سازمانی موثر بر اجرای کارآمد استراتژی در دانشگاهها و مراکز آموزشعالی انجام گرفت. برایناساس از طرح چند مطالعهای یعنی ترکیب روشهای مضمونیابی، مطالعه موردی کیفی و پیمایش استفاده گردید. در مطالعه اوّل؛ با استفاده از روش مضمونیابی، مطالعات صورت گرفته در حوزه اجرای استراتژی در پایگاههای علمی معتبر با رویکرد هدفمند موردبررسی قرار گرفته و تحلیل گردید. در مطالعه دوم با بهرهگیری از مطالعه موردی کیفی نیز دیدگاهها و تجارب 15 نفر از مدیران دانشگاه شیراز با رویکرد هدفمند و معیار اشباع نظری و از طریق مصاحبه نیمهساختند، موردبررسی قرار گرفته و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، داده ها تحلیل شدند. همچنین در مطالعه سوّم و در بخش ارزیابی، وضعیت موانع کلیدی موثر بر اجرای کارآمد راهبردی در پنج دانشگاه برتر کشور با استفاده از روش پیمایشی دیدگاه 366 نفر از مدیران میانی سنجیده شده است. یافته های حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که موانع سازمانی متعددی ازجمله موانع مربوط به رهبری دانشگاهی، ماهیّت استراتژی، فرهنگ دانشگاهی، منابع مالی، فناوری، ارتباطات، پایش استراتژی، ساختار و منابع انسانی اجرای استراتژی در دانشگاههای بزرگ کشور را متاثر کرده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در دانشگاه تهران، فرهنگ دانشگاهی؛ در دانشگاه شیراز، فرهنگ دانشگاهی؛ در دانشگاه امیرکبیر، ساختار؛ در دانشگاه علم و صنعت، منابع انسانی و در دانشگاه شریف، ساختار؛ مهمترین موانع سازمانی اجرای کارآمد استراتژی دانشگاهی به شمار میروند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Reflecting on the Organizational Barriers to Strategy Implementation in Iranian State Universities: A Multi-Study Approach
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify and evaluate the current status of organizational barriers affecting the implementation of strategy in public universities. For that reason, a multi-study design was used by a combination of review scoping, a qualitative case study and a survey. In the first study, we used review scoping, and analyzed studies in the field of strategy implementation. The studies were selected with purposeful sampling from the scientific databases. In the second study by using a qualitative case study, the experiences of 15 managers of Shiraz University were considered through semi-structured interviews and then data were analyzed using thematic analysis technique. Likewise, in the third study and the evaluation section, the status of key barriers to effective strategy implementation in the top five universities in the country has been assessed by using a survey method. The findings of the study indicated that numerous organizational barriers, including barriers related to academic leadership, the nature of strategy, academic culture, financial resources, technology, communication, strategy monitoring, structure and human resources in the public universities that have affected Strategy Implementation. The results also revealed that at Tehran University and the Shiraz University, Academic culture; at Amirkabir University and Sharif University, structure; at the Science and Technology, human resources were the most important barriers to strategy implementation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجتبی زارع خلیلی | mojtaba zare khalili
PhD student
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
قاسم سلیمی | ghasem salimi
Faculty member of Shiraz University
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
مهدی محمدی | mehdi mohamadi
Faculty member of Shiraz University
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
جعفر جهانی | Jafar Jahani
Faculty member of Shiraz University
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
مسلم علی محمدلو | moslem Ali Mohammadlou
Faculty member of Shiraz University
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52016-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-2331605.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات