این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۳۹-۱۶۴

عنوان فارسی ارزیابی میزان آمادگی منابع انسانی برای تحقق نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌های ایران
چکیده فارسی مقاله توسعه فنّاوری اطلاعات ظرفیت‌های جدیدی را برای حوزه آموزش عالی فراهم آورده است، یکی از این ظرفیت‌ها «یادگیری الکترونیکی» است به طوری‌که پیاده‌سازی نظام‌های یادگیری الکترونیکی به یکی از مهمترین روندهای سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف تبدیل شده است. پیاده‌سازی موفق این نظام‌ها زمانی تحقق خواهد یافت که  آمادگی لازم در دانشگاه از نظر ابعاد مختلف انسانی، زیرساختی و محتوایی فراهم گردد. در این مقاله آمادگی منابع انسانی دانشگاه‌ها شامل یاددهندگان (استادان) و یادگیرندگان (دانشجویان) به عنوان یکی از مهمترین ارکان آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاه‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل، با بهره‌گیری از مطالعات اسنادی و نظر خبرگان، معیارها و سنجه‌های ارزیابی آمادگی منابع انسانی تعیین و وزن هر یک از معیارها محاسبه شده است و سپس بر اساس مدل حاصل میزان آمادگی منابع انسانی در 8 دانشگاه جامع کشور بررسی شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که در بیش از 25 درصد معیارهای مربوط به آمادگی دانشجویان و حدود 40 درصد از معیارهای مربوط به  آمادگی استادان، امتیاز حاصل کمتر از حد متوسط بدست آمده است در عین حال میانگین آمادگی هر دو گروه در حد متوسط ارزیابی شده است. علاوه براین یافته‌های پژوهش عدم توازن میزان آمادگی در معیارهای مختلف را تأیید می‌کند، به‌ همین دلیل ضرورت توجه جدی مدیران دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی برای افزایش آگاهی از مزایای نظام‌های یادگیری الکترونیکی، ایجاد سازوکارهای توانمندسازی مهارتی و ارتقای سطح دسترسی یادگیرندگان و یاددهندگان به امکانات شبکه‌ای مهم‌ترین برنامه‌های نظام دانشگاهی در افزایش میزان آمادگی منابع انسانی برای تحقق یادگیری الکترونیکی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessing E-learning Readiness of Human Resources in Iranian Universities
چکیده انگلیسی مقاله The development of information technology has provided new capacities for higher education that one of these capacities is "e-learning". As a result, the implementation of electronic learning systems (ELS) has become one of the most important investment trends in different countries. The successful implementation of these systems will be achieved when the readiness of the university is provided in terms of human, infrastructural and content dimensions. From the human perspective, establishing an effective interaction between instructor and learner has been identified as the key factor in the success of ELS. This paper aims to assess the readiness of faculty members and students for using ELSs in academic environments; so, we first formulated various appropriate readiness assessment measures of e-learning readiness. Then we gathered readiness data from 8 Iranian comprehensive universities, through a survey. According to the average score and importance grade of each measure, we calculated the readiness level of faculty members and students in the selected universities for each measure. The results indicated that the score of over 25% of the students'readiness measures and about 40% of the faculty members' readiness measures were "less than medium", and both total average scores were "medium". These results confirm that the policy-makers and deans of universities should be aware of the ELSs benefits, the human resources' empowerment mechanisms, and the level of access of instructors and learners to the network facilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدیه فرازکیش | Mahdieh Farazkish
PostDoc. Researcher of Science and Technology Policy, IT Management Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University
پژوهشگر پسادکتری رشتۀ سیاستگذاری علم و فنّاوری، گروه مدیریت فنّاوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران.

غلامعلی منتظر | GholamAli Montazer
Associate Professor in Department of Information Technology Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University
دانشیار، گروه مهندسی فنّاوری اطلاعات، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42080-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-2331606.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات