این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۱۴-۱۲۲
عنوان فارسی
خطرات حفاری و اثرات آن در تونل در حال ساخت امیرکبیر به روش FMEA
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عملیات حفاری و گودبرداری در بسیاری از پروژههای عمرانی، با خطرات جانی و مالی زیادی همراه می باشد. پروژه عمرانی تونل امیرکبیر در ایران، به دلیل وسعت کار شامل تمامی اجزای این عملیات بود. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی فرایند حفاری به 3 فاز عملیاتی تقسیم شد و با استفاده از روش FMEA، اطلاعاتی شامل نوع خطرات، اثرات، علت، احتمال وقوع آن ها جمع آوری شد. فراوانی تجمعی و درصد فراوانی تجمعی نمرات ریسک محاسبه و به وسیله نمودار پارتو، عدد ریسک اولویت بندی گردید. یافته های پژوهش: بیشترین درصد نمرات ریسک در مجموع فازهای عملیاتی شامل 4 خطر؛ برخورد ماشین آلات حفاری به افراد، تصادف و برخورد به تجهیزات یا سایر ماشین آلات، سقوط تجهیزات، سقوط افراد از روی قسمتهای مختلف ماشین آلات، بود. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نمودارهای پارتو، با حذف و یا کنترل خطرات مذکور میتوان تفاوت چشم گیری در سطح ایمنی پروژه های احداث تونل امیرکبیر ایجاد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی خطر، ارزیابی ریسک، ساخت و ساز، حفاری، FMEA
عنوان انگلیسی
The Risks and Effects of Iranian Amirkabir Tunneling Project Using Failure Modes and Effects Analysis (FMEA)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In many developmental projects, the tunnel drilling is fraught with various health and financial dangers. The purpose of this study was to investigate the risks of the Amirkabir tunnel drilling pro-ject in Iran. Materials & Methods: In this descriptive study, the tunneling process was divided into 3 phase. The data including the type of risks, their effects and possibilities were gathered using failure modes and effects analysis (FMEA). The cumulative fre-quency of risk grades was calculated, and then ranked by Pareto principles. Findings: The highest percentage of risk grades included hitting with tunneling ma-chineries and equipments, falling-down of workers and crashing of equipments. Discussion & Conclusion: Based on the Pareto diagrams, by removing or cont-rolling the risks, it would be possible to optimize the safety of Amirkabir tunneling project.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
developmental projects, FMEA, risk, safety, tunneling
نویسندگان مقاله
سید عبدالرضا مرتضوی طباطبایی | a mortazavi tabatabaee
سید مهدی فرشاد نیا | m farshad nia
موسی جباری | m jabari
کیوان ویسی | k visi
نشانی اینترنتی
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-157&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت محیط
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات