این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۳۹۹-۴۲۴
عنوان فارسی
ارزیابی رضایت کاربران موتور کاوشِ پایاننامهها و رسالهها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج): بر پایه مدل «ایکوال»
چکیده فارسی مقاله
رشد روزافزون کاربرد وب، اهمیت موتورهای کاوش و ارزیابی کیفیت آنها را در پاسخ به نیازهای کاربران، بیش از پیش نمایان ساخته است. یکی از رویکردهای ارزیابی کیفیت، رضایت کاربران است. کاربرد یک موتور کاوش در گرو رضایت کاربران از آن است که معیاری برای کیفیت موتور کاوش به شمار میرود. در ایران نیز موتورهای کاوش بسیاری ساخته شدهاند. برخی از این موتورها کاربردی همگانی دارند و برای جستوجوی اطلاعات در وب به کار میروند و برخی نیز برای جستوجو در یک پایگاه داده پدید آمدهاند. پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) یکی از پایگاههایی است که موتور کاوش ویژه خود را دارد. این پایگاه نزدیک به 530 هزار پایاننامه و رساله را در بر دارد و از پایگاههای اطلاعات علمی کلیدی در کشور با کاربران بسیار است. از این رو، ارزیابی میزان رضایت کاربران این سامانه با توجه به انبوه مخاطبان آن امری حیاتی است. در قالب این پژوهش شاخصهایی برپایه مدل ایکوآل جهت ارزیابی رضایت کاربران سامانه «گنج» توسعه داده شد. شاخصهای توسعه داده شده برپایه روش دلفی غربالسازی و بمنظور ارزیابی رضایت کاربران سامانه «گنج» بومیسازی شد. همچنین ارزیابی سطح رضایت کاربران به کمک پرسشنامه مبتنی بر ایکوال صورت گرفت. نتایج تحلیل دادههای 156 پرسشنامه گردآوری شده، نشان میدهند که کاربردپذیری، اطلاعات و تعامل سرویس به ترتیب بعنوان عوامل اصلی رضایت کاربران از سامانه «گنج» هستند. در بُعد کاربردپذیری، میزان آسانی کار با «گنج» در بالاترین اولویت قرار دارد. به همین ترتیب راحتی تعامل با سامانه و جذابیت ظاهری سامانه بعنوان عوامل اصلی معرفی شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment of User Satisfaction of Research Theses and Theses in Iranian Scientific Database (Treasure): Based on E-Qual Model
چکیده انگلیسی مقاله
The increasing growth of web usage has made the importance of search engines and their quality assessment more responsive to users' needs. One of the approaches to quality assessment is user satisfaction. The use of a search engine depends on user satisfaction, which is a measure of the quality of the search engine. Many search engines have been built in Iran, as well. Some of these engines are widely used to search for information on the web, and some are found in a database Iran scientific information database (GANJ) is one of the databases that have its search engine. It contains nearly 530,000 dissertations and thesis and is one of the key scientific databases in the country with many users. Therefore, assessing the satisfaction of users of this system with its broad audience is crucial. In this research, indicators based on the EQOAL model were developed to evaluate users' satisfaction with the GANJ System. Indices developed based on the Delphi method were screened and localized to assess users' satisfaction with GANJ System. User satisfaction was also assessed using an EQual questionnaire. The results of the data analysis of the 156 questionnaires collected show that usability, information, and service interaction are the significant determinants of users' satisfaction with the treasure system, respectively. In terms of usability, the ease of working with "GANJ" is a top priority. Likewise, the ease of interaction with the system and the apparent attractiveness of the system were introduced as the main factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه فتاحی | Somayeh Fatahi
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
محمدجواد ارشادی | Mohammad Javad Ershadi
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3745-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-2331730.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات