این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۵۱۹-۵۵۲

عنوان فارسی بررسی بلوغ سازمانی فناوری اطلاعات با رویکرد همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات با استفاده از دو روش مدل بلوغ توانمندی یکپارچه و به روشهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله برنامه ریزی راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات، یکی از دغدغه های سازمانهای امروزی است. هدف این تحقیق بررسی بلوغ فناوری اطلاعات در راستای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات در شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه است. براساس دیدگاه مشترک در تمامی مدلهای برنامه ریزی راهبردی، یکی از مراحل مهم، تعیین وضعیت موجود سازمان در حوزه موردنظر می باشد. با توجه به ابلاغ اسناد بالادستی مانند سند چشم انداز فناوری اطلاعات توانیر و سند دولت الکترونیک که برای شرکت توزیع  نیروی برق لازم الاجرا هستند و همچنین رویکرد مبتنی بر حاکمیت فناوری اطلاعات در این اسناد، از همین رویکرد در حوزه خدمات، به عنوان چشم انداز شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه استفاده شده است. براساس چشم انداز تعیین شده، از روشهای مدل بلوغ توانمندی یکپارچه و به روشهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات برای بررسی وضعیت جاری در حوزه فناوری اطلاعات استفاده شده است. برای دستیابی به هدف این مقاله، 4 فاز در نظر گرفته شده است: در فاز اول که همان فاز شناخت می باشد، فرآیندهای کسب و کار شناسایی می شوند. فاز دوم تطبیق فرآیندهای کسب و کار با فرآیندهای استاندارد کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات است. برای این منظور، ابتدا فرآیندهای کسب و کار از دیدگاه معماری اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با انجام مصاحبه های تخصصی براساس فرآیند، تطبیق مورد نظر انجام شد. در فاز بعد، تعیین بلوغ سازمانی با دو روش انجام می شود. در روش اول، ابتدا با استخراج ویژگی های به روشهای مرتبط با هر یک از فرآیندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، عبارات توصیفی به ازای هر فرآیند استخراج و در قالب 27 نوع پرسش نامه به ازای 27 فرآیند، آماده شد و جهت تکمیل به مسئولان فرآیندها تحویل شد. در روش دوم که یک پرسش نامه استاندارد برای آن وجود دارد، این پرسش نامه به ازای تمامی فرآیندها تکمیل شد. نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود، سطح بلوغ فرآیندها را براساس درصد نشان می دهد و قابلیت مقایسه دو روش را فراهم می سازد. به علاوه براساس تحلیل و بررسی مقایسه ای این دو روش، نقاط ضعف و قوت فرآیندهای سازمانی تطبیق یافته با فرآیندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، تعیین شد و برخی توصیه و پیشنهادات برای تحقیقات آتی در این حوزه ارائه شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که فرآیندهای میز خدمت، مدیریت واقعه، انجام درخواست، مدیریت پیکربندی و مدیریت پیمانکار به عنوان نقاط قوت سازمانی و فرآیندهای مدیریت تغییر، مدیریت دانش، مدیریت امنیت اطلاعات، مدیریت نشر و استقرار به عنوان نقاط ضعف سازمانی قابل بررسی می باشند و در مورد سایر فرآیندها مانند  فرآیندهای مدیریت سطح خدمت، مدیریت تقاضا، مدیریت ظرفیت روند منظمی قابل مشاهده نبود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی and Best Practices of Information Technology Infrastructure Library Case Study: Kermanshah Electric Power Distribution Company
چکیده انگلیسی مقاله Strategic planning of information technology is one of the concerns for new organizations. This paper is the result of a research project in the field of IT strategic planning in Kermanshah Electric Power Distribution Company. Based on the common view of all strategic planning models, one of the important steps is to determine the status of the organization in the area in question. Given the notification of upstream documents, such as the Tavanir Information Technology perspective document and the e-government document that are necessary to implement, as well as governance approach in this documents, this approach in the service sector, has used as Kermanshah Electric Power Distribution Company vision. Based on the vision, Capability Maturity Model Integration and Information Technology Infrastructure Library best practices have been used to determine the current statues. To achieve the purpose of the article, four phases are considered: in first phase that is the same phase of recognition, business processes is recognized. The second phase is the matching of business processes with standard processes of Information Technology Infrastructure Library. For this purpose, initially, business processes were examined form the standpoint of information architecture and then the match was done by conducting specialized interview based on the process. In the next phase, organizational maturity is determined in two ways. In the first method, initially, descriptive phrases are determined by extracting the features of  ITIL best practices and delivered to process officials in the form of 27 questionnaires for 27 processes. In the second method that has the standard questionnaire, the questionnaire is completed for all of ITIL process. The results of examining the existing situation using best practices as well as standard processes of maturity model indicate the maturity level of the processes based on the percentage and provides the ability to compare the two methods. In addition, based on a comparative analysis of these two methods, the weaknesses and strengths of the organizational processes adapted to the processes of the Information Technology Infrastructure Library were determined, and some recommendations and suggestions for future research in this area were presented. The results show that service desk, event management, request fulfilment, configuration management, and contractor management processes as organizational strengths and change management, knowledge management, information security management, release and deployment management processes as organizational weaknesses issues can be investigated and were not regularly seen in other processes such as service level management, demand management, capacity management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسیبه پوطی | Nasibeh Pouti
Sayyed Jamaleddin Asadabadi University
دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی

محمدرضا تقوا | Mohammad Reza Taghva
Allameh Tabatabei University
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4181-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-2331734.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات