این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۲۳۱-۲۴۳

عنوان فارسی جلوه‌های ساختاری و مضمونی تئاتر ابزورد در نمایشنامه‌های بهمن فرسی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با تأکید بر جلوه‌های ساختاری و مضمونی تئاتر ابزورد به‌مثابۀ شکل نوینی از پردازش نمایشی، مجموعه‌ای از اصول نمایشی وام­گرفته از این تئاتر، در نمایشنامه‌های دهۀ چهل بهمن فرسی را مطالعه می­کند. یکی از این اصول، درک نوین فرسی از مقولۀ کنش دراماتیک است که به‌نوعی، عامل اصلی انتقال مفاهیم مورد نظر نویسنده به­شمار می­رود. فرسی در این روش، متأثر از تئاتر ابزورد، نقش رویدادهای بیرونی نمایش و پیرنگ علی­ومعلولی رایج در تئاتر سنتی را کنار گذاشته و لایه‌های فکری و عقیدتی نمایش را تقویت کرده است. طرح مدور نمایش‌ها، پیچیدگی و نمایش مورب شخصیت‌ها و مواضع فلسفی- عقیدتی آنان، تصاویر شاعرانه، گسترش و غلبۀ لایه کلامی نمایش بر لایۀ کنشی و پایان باز نمایش- که در آن خبری از گره‌گشایی نیست- رویکردهای نوآورانه‌ای هستند که در نمایشنامه‌های فرسی به­کار گرفته شده‌اند که این خود نشان‌دهندۀ تأثیرپذیری بارز فرسی از این مکتب هنری و نمایشی است. مسئله اصلی این پژوهش، کشف و شناسایی حدود تأثیرهایی است که این گونه متفاوت نمایشی بر نمایشنامه‌های بهمن فرسی داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Structural and Conceptual Aspects of Theatre of the Absurd in Bahman Farsi's Drama
چکیده انگلیسی مقاله Emphasizing on the structural aspects of theatre of the absurd as a modern form of drama development, the present paper studies some of the principles of this dramatic school in Bahman Farsi's plays of 1340s. One of these principles is Farsi's new understanding of dramatic action which is the most important element in conveying the author's intended concepts. Affected by theatre of the absurd, Farsi has removed outside realities and events and the cause and effect plot in the traditional drama and has reinforced the intellectual and doctrinal aspects. The circular pattern of the plays, the complexity and oblique presentation of the characters and their philosophical and doctrinal beliefs, poetic pictures, development and domination of verbal aspect on action in the play and the open-ending with no relief are the innovative visions of Farsi's plays which proves the influence of artistic and dramatic school of theatre of the absurd on him.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید رمشکی |
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر عج رفسنجان، رفسنجان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)

جلیل شاکری |
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر عج رفسنجان، رفسنجان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)

سهیلا فغفوری |
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی گرایش ادبیات نمایشی ، دانشگاه ولی عصر عج رفسنجان، رفسنجان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)


نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_57084_930a9c8bc667315967b9dd8f75e30ff8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233529.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات