این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۶۲

عنوان فارسی بازنگری در پایداری روشنفکرانه و تباهی آرماﻥخواهی در نمایشنامه ادبیات مردﻩشور هاوارد برنتون
چکیده فارسی مقاله هاوارد برنتون از نمایشنامهﻧﻮیسان جنجالی انگلیسی پس از خیزش دانشجویی سال 1968 است. او در نمایشنامهﻫﺎیش همواره با رویکردهای بسیار انتقادی ﺑﻪ مواضع قدرت هجوم ﻣﻰبرد. چهره‌ها و رویدادهای مهم و متداول در درونمایهﻫﺎی نمایشنامهﻫﺎی او بت‌شکن و اسطورﻩزدا هستند. در این گفتار، پژوهندگان در پرتو تاریخﺑﺎوری نوین تلاش ﻣﻰکنند تا نشان دهند برنتون در ادبیات مردﻩشور (1984) با ترسیم دوره رمانتیسم و چهار چهره ادبی- شلی، بایرن، ماری شلی، و کلر کلرمونت- سردرگمی و تباهی آرماﻥخواهی آن نویسندگان را با روشنفکران و دیگر نمایشنامهﻧﻮیسان ﻫﻢعصرشان همانند ﻣﻰکند و به واکاوی آسیبﺷﻨﺎسی روشنفکری در جامعه و چگونگی مبارزه روشنفکر در برابر پدیده خودکامگی ﻣﻰپردازد. این گفتار موازنه دیگری را نیز در نمایشنامه بررسی ﻣﻰکند که میان حکومت خودکامه کستلری در انگستان اوایل قرن نوزدهم و خودکامگی مارگارت تاچر وجود دارد. همچنین، ﺑﻪ این موضوع نیز پرداخته ﻣﻰشود که در ادبیات مردﻩشور، وجود شکاف ژرف میان روشنفکران و مردم سبب آشفتگی و تباهی در جامعه شد. برنتون تلاش ﻣﻰکند با بازنگری در شیوه‌های پایداری روشنفکرانه، مانند استفاده روشنفکر از رسانه، شیوه مبارزه با خودکامگی را از نو بیان کند و پیوندی نو را با مردم ترسیم کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reconsideration of the intellectual resistance and degeneracy of the idealism in Howard Brenton’s Bloody Poetry
چکیده انگلیسی مقاله   Howard Brenton as one of the controversial English dramatists of the May 1968 uprising attacks the power discourses in his plays. Demythologization and iconoclasm of the great figures and historical events are two dominant themes in his dramas. In this research, the researchers in light of historical studies attempt to depict how Brenton in his play Bloody Poetry (1984) and by dint of dramatization of the young Romantics-Shelley, Byron, Mary Shelley, and Claire Clairmont- draws a parallel between the degeneracy and disappointment of Romantic idealism and Brenton's contemporaries and present intellectuals in order to scrutinize the deficiencies of intellectualism and its encounter with authoritarianism. In this respect, Brenton simply equates the authoritative government of Castlereagh of the early 19th century with the Neoconservative administration of Margaret Thatcher in the 1980s. Thus, this research, too, explores the ineffectuality of the intellectual labour and the extant rift between intellectuals and the people that Brenton attempts to depict with the purpose of reforming the intellectual resistance, including the use of media, and making new bonds with the people.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جلال فرزانه دهکردی | farzane dehkordi
مربی زبان های خارجی دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه امام صادق ع ، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)

رامین فرهادی |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)


نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_54224_09827f447b707dd3d0313ff00171970d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233545.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات