این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۳

عنوان فارسی آموزش ادبیات انگلیسی یا ادبیات جهان به انگلیسی در دانشگاه‌های ایران؟
چکیده فارسی مقاله هدف این نوشتار اثبات علمی ضرورت آموزش ادبیات جهان به زبانانگلیسی در دانشگاه‌های ایران است. در دنیای امروزجا دارد به ادبیات سایر ملل نیزپرداخته شود. این مقاله سه بحث بنیادین را بررسی می‌کند. بخش اول به تبیین نقش ادبیاتدر حفظ هویت ملّی می‌پردارد. بخش دوم تحلیل انتقادی اهداف آموزش ادبیات انگلیسی دردانشگاه‌های غیرغربی من‌جمله ایران است. در این بخش با استناد به آرای نظریه‌پردازانپسااستعماری نشان می‌دهیم که چگونه استعمار فرهنگی ادبیات غرب را در مرکز قرار می‌دهدو ادبیات سایر کشورها را به حاشیه می‌راند. در بخش پایانی، شاکله نظری آموزش ادبیاتجهان به زبان انگلیسی به مثابه نظریه و رویکردی جدید در آموزش ادبیات را توضیح می‌دهیمتا، بدین‌سان، هم ادب و فرهنگ خود را به دیگران بهتر بشناسانیم و هم به شناختی عمیق‌ترو انتقادی‌تر از ادبیات سایر ملل دست یابیم. نتیجه بحث اینکه ادبیات جهان امروز یکیاز شاخه‌های رو به ‌رشد رشته ادبیات تطبیقی در دانشگاه‌های معتبر جهان است و جادارد ما هم در برنامه‌های آموزش ادبیات خارجی در ایران بدان بپردازیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Pathology of Teaching English Literature in Iran
چکیده انگلیسی مقاله This article is divided into three parts. The first partreviews the role of humanities in the sustainable development of the societyand the role of literature as the preserver of cultural identity. The secondpart deals with the historical background of English literature and its role inthe colonies of British Empire. After the political independence ofex-colonies, cultural imperialism resumed its role in eliminating the nativeculture and replacing it with the European culture. The third part is acritical study of the English literature curriculum in Iran. It will bedemonstrated that this curriculum has not been successful in achieving itsprimary goals in practice. At the end, the researcher makes some strategicrecommendations including the establishment of interdisciplinary departmentssuch as Comparative Literature which can assist us in introducing our ownliterature and culture to others and have a better and critical understandingof the other as well.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_52049_fb7be83d6b6911919b2267b3e037f20c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233548.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات