این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۳-۴۲

عنوان فارسی نقد روان‌شناختی دیگر سیاوشی نمانده بر مبنای نظریه کارن هورنای
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر می‌کوشد مجموعه داستانی دیگرسیاوشی نمانده، نوشته اصغر الهی، داستان‌نویس و روان‌شناس ایرانی را بر مبناینظریه روان‌شناختی کارن هورنای بکاود. شخصیت‌ها در این مجموعه، دچار موقعیت‌هاییبغرنج‌اند که به شدت از ترس، تحقیر و ایستایی رنج می‌برند. الهی در پرداخت شخصیت‌هایداستانی خود، حالات روحی آنان هم‌چون ترس، روان‌پریشی و حقارت را با شگردهایی نوبه تصویر می‌کشد. این افراد روان‌پریش و ازهم‌گسیخته، برای درمان حقارت‌های خود بهسه حالت دفاعی مطرح در نظریه هورنای (مهرطلبی، برتری‌طلبی و انزواطلبی)روی می‌آورند. شخصیت‌هایدر این مجموعه به دور از واقعیت و پناه گرفته در سرزمین وهم، با واگویه روانیزندگی می‌کنند و از زمان می‌گریزند. آن‌ها شکست در برابر واقعیت را با واقعی پنداریوهم، جبران می‌کنند. از میان آن‌ها نرگسو شخصیت اصلی داستان دیگرسیاوشی نمانده، شخصیتی مهرطلب دارد، کاظمی شخصیت داستانی «آخرین پادشاه»، دارایگونه‌ای برتری‌‌طلب و سرداری شخصیت «داستان‌های سرداری» شخصیتی انزواطلب دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychological Criticism of Digar Siyavoshi Namandeh (“There is no Siyavosh Still Alive”) Based on Karen Horney's Theory
چکیده انگلیسی مقاله This article aims at analyzing thecollection of stories "Digar Siyavoshi Namandeh" ("There is noSiyavosh Still Alive") written by the Iranian psychologist and author, AsgharElahi, based on Karen Horney's theory.Thecharacters in these stories are in complicated situations and sufferextensively from fear, contempt and loneliness. Elahi in the characterizationof his characters explains with new and creative images their spiritual statesas: fear, contempt and psychological illnesses. These ill people usuallyapproach three major defensive statuses that according to Karen Horney' theoryare: affection seeking, superiority and seclusion. The characters in thesestories - away from reality and in their imagination - live in their spiritualworld and escape from their time and they compensate their failures throughimagination. In these stories " Nargesoo" the main character in" Digar Siyavoshi Namandeh" represents the type of affection seekingpeople," Kazemi" The main character in " Akhrin Padeshah ( Thelast king )" tends towards superiority and " Sardari" the maincharacter in" Dastanhaye Sardari ( Sardari's stories )" prefersseclusion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_52039_003acca2dbbb6416f0a0831b0e3f9e4a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233558.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات