این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۷-۵۶

عنوان فارسی فنون بازنمایی باروک در هزارتوهای قلعه هاوارد بارکر
چکیده فارسی مقاله نوشتار پیش رو در صدد آنست تا با بررسی دراماتورژی هاوارد بارکردر نمایش‌نامه‌اش قلعه، که اولین بار در سال 1985 توسط شرکت تئاتررویال شکسپیر (RSC) به نمایش درآمد، پرده از فنون بازنمایی باروک به‌کار رفته در ایننمایش‌نامه سیاسی بردارد. در این  مقاله نویسندگانسعی دارند تا با تکیه بر خوانش دلوز از معماری باروک و همچنین نظریات فوکو دررابطه با بازنمایی باروک، نمایشنامه قلعه را تجلی ظرافت، پیچیدگی و خوف حاکمبر معماری هزارتوی قلعه معرفی کنند. در این راستا، قلعه تصویری نمادین ازخُردجهانی است که بازتاب شکل‌گیری جهان کلان نمایش است. مقاله با بررسی این موضوع،به این نتیجه می‌رسد که در نمایش سیاسی بارکر، خلاف نمایش‌های سیاسی باب روز کهبازنمایی واقعیت را ملاک قرار می‌دهند، «بازنمایی بازنمایی» تنها نوع ممکن بازنماییاست و نمایش بارکر با رد امکان و حتی کارایی بازنمایی واقعیت بیرونی، نمایش‌نامهخود را لایه‌دار و تودرتو می‌کند که نتیجه آن خلق ساختاری به‌ تکلف و غنای معماریباروک است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هاوارد بارکر، قلعه، نمایش سیاسی، باروک، بازنمایی،

عنوان انگلیسی Baroque Techniques of Representation in Howard Barker’s The Castle
چکیده انگلیسی مقاله The writers of this article seek to investigate thedramaturgy of Howard Barker in his The Castle, staged in 1985 by RoyalShakespeare Theatre, in order to discover and lay bare the baroque techniquesof representation in this political paly. Relying on Deleuze's idea of baroquearchitecture and Foucault's theories of baroque representation, the writers tryto introduce this play as the expression of the delicacy, intricacy and dreadof the baroque architecture of the labyrinthine castle. The castle is theminiature image of the way the fictive world of the play takes shape. Thearticle concludes that, Barker's political theatre, unlike the popular notionsof political drama which take representation of outer reality as the criterionof political art, views representation of representation as the only feasiblekind of representation and by rejecting the possibility and even practicalityof representing the real world, moves towards the creation of a play rich withthe convolutedness of baroque architecture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_50907_3b73f8f82603143628c6f5532947aa75.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233569.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات