این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۱۱۳-۱۲۶
عنوان فارسی
نشانه شناسی تئاتر نو
چکیده فارسی مقاله
برای بررسی کارکرد یک مجموعه نمیتوان به شناخت پارهای از عناصر ساختاری آن بسنده کرد. به همین دلیل است که شناخت پارههای پیکر تئاتر نو، یا عناصر ساختاری آن، نیز به تنهایی برای بررسی کارکرد کل مجموعه تئاتری میـــدان نمیدهند، از اینرو آن را باید بر نظامی استوار کرد که ویژگیهای تئاتر نو مبتنی بر آن انتظام یابد. از اینجاست که پارهها را تنها با ساختار پیکـرهها میتوان دریافت. در این مقاله با تحلیل ساختارگرایانه درباره تئاتر نو میکوشیم تا به نتایجی برسیم که شاید بهتر باشد برای نیل به آن، نخست و با یاری گرفتن از تئاتر یونسکو، برخی از عناصر ساختاری تئاتر نو، یا تئاتر ریشخند را یک به یک بررسی کرده، سپس تفاوت پیکره این تئاتر را با تئاتر سنتی مورد توجه قرار داده و تفاوتی را که همزمان نشان دهنده جوهره تئاتر نو است، روشن میگردانیم. از مهمترین این تفاوتها همان زبان صحنهای است که از آن جمله میتوان بهحرکات، نورپردازیها، اصوات و ... اشاره کرد که اهمیتی ویژه مییابند تا از این طریق بر جنبه نمایشی اثر بیافزایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Typology in the Modern Theater or Smirk Theater
چکیده انگلیسی مقاله
U nderstanding t he e lements or s tructural c onstituents of t he m odern t heater is not e nough. It s hould be e xamined t hrough a m ethod according to which the characteristics of Modern Theater are harmonized and lead to an organized system. Hence, the elements can only be understood through the whole body. This paper tries to achieve some results about the Modern Theater through a structural analysis. In doing so, some structural elements of the Modern Theater or Ridicule Theater are examined through UNESCO Theater and then the paper compares the differences between the body of this kind of theater and the traditional one. These differences clarify the essence of Modern Theater. One of the most significant differences is the language of the scene including movements, lightings, sounds, etc. which receives an important attention and increases the dramatic effect of the work.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا مهم کار خیراندیش | mohemkar kherandish
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، کارشناس ارشد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://jor.ut.ac.ir/article_22863_e61239b7315e7af9bca8d92f6f5b47cc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233645.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات