این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۱۵، شماره ۵۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
طراحی و روایی سنجی آزمون بسندگی زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله
توسعه دورههای آموزش فارسی به غیر فارسیزبانان و تدوین کتابهای مختلف آموزشی مرتبط در این زمینه، تحولی فرهنگی است که با وجود آثار مثبت آن کاستیهایی را نیز بههمراه دارد. مهمترین این نقصها گستره آزمونسازی زبان و به ویژه نبود آزمون بسندگی زبان فارسی است. این مقاله به تعریف و اهمیت آزمونسازی زبان و ارتباط آن با دورههای آموزش زبان فارسی پرداخته است. در این پژوهش ضمن ساخت یک نمونه آزمون بسندگی زبان فارسی با تأکید بر آزمونهای شنیدن، خواندن و دستور، روایی و پایایی آزمون سنجیده شد. برای روایی سنجی آزمون، از فرایندی دو مرحلهای، شامل تحلیل دادههای بازنگری سه دانشجوی خارجی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی و بهرهگیری از نظریه بحث در سنجش روایی بهره گرفته شد. پایایی آزمون نیز به شیوه آلفا کرونباخ محاسبه شد. نویسنده همچنین به دلیل ابعاد مهم و تأثیرگذار آزمون در قلمرو سیاسی و فرهنگی کشور، به تولید و رواییسنجی آزمون ملی بسندگی زبان فارسی توجه کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمونسازی، بسندگی، پایایی، روایی، زبان فارسی،
عنوان انگلیسی
Development and validation of a Persian proficiency test
چکیده انگلیسی مقاله
The recent increase in the number of publications devoted to teaching the Persian language to speakers of other languages and the development of such courses in Iran and elsewhere signify a cultural movement. However, one of the shortcomings of this movement pertains to its oblivious stance to Persian language proficiency. This paper aims at defining language proficiency bringing its importance to the development of a national proficiency test. Attempt is, therefore, made to develop and validate a Persian language proficiency test. Two validation procedures were used mainly, retrospective protocol analysis of three subject informants and a validation procedure based on the recent argument theory. The reliability of the test was measured using the Cronbach Alpha formula in the initial phase of the test measurement. Further, the importance of the test is discussed with reference to cultural and political identity of our country.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهزاد قنسولی |
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jor.ut.ac.ir/article_20794_5faa54bfc9b501f06537fa947dfe2a00.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233660.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات