این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کلاسیسیسم و/ یا رمانتیسیسم: مروری بر زیبایی‌شناسی قصه زمستان
چکیده فارسی مقاله این مقاله در نظر دارد تا با توجه به نظریه هگل در پیوند با فلسفه هنرهای زیبا خوانشی تازه از قصه زمستان شکسپیر به دست دهد. پژوهشگران تلاش خواهند کرد ایده‌های هگل را درباره جنبه‌های هنری نمایشنامه نامبرده به کار گیرند. در این مطالعه، ارزش‌های زیبایی‌شناختی نمایشنامه از دو دیدگاه متفاوت اما کاملاً وابسته کلاسیسیسم و رمانتیسیسم و با توجه به تعاریف هگل از دوره‌های متفاوتِ ظهور و رشد و نموِ شکل‌های هنری بررسی خواهند شد. نمایشنامه قصه زمستان دربرگیرنده هر دو شکل هنری کلاسیسیسم و رمانتیسیسم است اما چنین یافته‌ای لزوماً دلیل بر اعتقاد کامل شکسپیر به آنها و یا بکارگیری غیرجانبدارانه‌شان نیست. همان گونه که نشان خواهیم داد، شکسپیر نه ایده‌های زیبایی‌شناختی کلاسیسیسم را باور داشت و نه زیبایی‌شناسی رمانتیسیسم را آن گونه که باید وفادارانه و یا جانبدارانه بکار بست، بلکه روی مرز میان این دو زیبایی‌شناسی حرکت کرد و هوشمندانه و با شوخ‌طبعی گونه‌ای طنزآمیز از آنها آفرید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Classicism and/or Romanticism: A Survey of Aesthetics in The Winter's Tale
چکیده انگلیسی مقاله This article aims at reading The Winter's Tale with respect to Hegel's argument in Aesthetics: Lectures on Fine Art. The researchers try to apply Hegel's notion of art to the artistic aspects of the mentioned play by Shakespeare. The play's aesthetic values will be examined and illustrated from two differing but interdependent classical and romantic perspectives based on Hegelian definitions pertaining to diverse epochs through which art and its representations were developed. The researchers will show that the play contains characteristics of both classical and romantic art forms, but this does not necessitate that Shakespeare believed in these notions and exploited them quite innocently. Rather, as the objective of this study will manifest, it will be proved that Shakespeare neither approved of the classical notions of art nor adopted the romantic version, but stood on the borderline in between and manipulated them intelligently and playfully giving a parodic version of both aesthetics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا جان نثاری لادانی | jannesari ladani
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاضل اسدی امجد | asadi amjad
دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://jor.ut.ac.ir/article_20557_55fcfdb0d7ce4031355e3f823d5c0742.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233665.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات