این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
نگاه شرقشناسان روس بر ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران
چکیده فارسی مقاله
ایدههای تربیتی همواره در زمره مهمترین موضوعات برای جامعه بشری بودهاند. در بین مفاخر علم و ادب ایران، نخبگانی بودند که به فرایند و اهداف اندیشههای تربیتی به صورت جامع نگریستهاند، بنابراین ضرورت دارد دیدگاه آنان مورد توجه ادیبان و صاحب نظران نظامهای آموزشی وتربیتی قرار گیرد از جمله این بزرگان که اندیشههای آنان بررسی میگردد، فارابی، ابنسینا، ابن مسکویه و سعدیاند. هدف از این پژوهش، رسالت پرداختن به موضوع اخلاق، تربیت و آموزش در آثار مفاخر علم و ادب ایران است که با تکیه بر جستار ادیبان روس استدلال شده است. در این مقاله، ابتدا از تجزیه وتحلیل ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران، با استناد بر آراء ادیبان و شرقشناسان روس که منجر به بهبود روشها، محتوا و فرم آموزشی کنونی شده است توضیحاتی داده خواهد شد و سپس به بررسی عقاید تربیتی استاد سخن سعدی میپردازیم. دراین پژوهش با تأکید بر نقش عقاید تربیتی ادیبان ایرانی و بکارگیری تحقیقی جامع از نظرات شرقشناسان و ادیبان روس به تحلیل ریشه و عناصر فرهنگی و تربیتی تأثیرگذار بر ادبیات توجه میگردد. نتیجه آن است که این امر در شناسایی اقتدار فرهنگ و ادبیات غنی ایران در جوامع دیگر سهم بسزایی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادیبان، ایدههای تربیتی، تجزیه و تحلیل، سعدی، عقاید،
عنوان انگلیسی
Views of Russian Orientalists on the Educational Ideas of Iranian Scientific & Literary Figures
چکیده انگلیسی مقاله
Educational methods have always been one of the most important subjects for human societies. Among Iranian scientific and literary figures there are some, who have been closely involved with the process and the goal of educational ideas. Thus, it is necessary that their ideas be taken into account by methodologists for educational and training systems. We will take a look at the opinions of Farabi, Ibn Sina, Ibn Miskawaih, Saadi. This research aims to study ethics, education and training in the works of Iranian scientific and literary figures in relation to the efforts of Russian scientists. There are firstly some explanations on analysis of educational ideas related to ideas of Russian literary figures and orientalists in order to improve educational methods, content and form, then the opinions of the master of Speech, Saadi, has been studied. Focusing on the role of educational opinions of Iranian literary figures and applying a comprehensive research of ideas by Russian orientalists and literary figures, this research attempts to analyze the educational and cultural origin and principles effective on literature, and finally concludes that it has played a crucial role in recognizing the power of rich Iranian culture and literature on other societies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افشین رستمی |
دانشگاه آزاد اسلامی
حسین غلامی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jor.ut.ac.ir/article_19534_cc170c4202e14aec3dcb86e22dc9de77.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-233709.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات