این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۷، شماره ۸۲، صفحات ۲۱-۳۲
عنوان فارسی
عکسهای غیرحرفهای جنگ ایران و عراق به مثابه متن؛ نمونۀ مورد مطالعه: عکسهای والفجر مقدماتی، کانال کمیل
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: در عکس ظرفیتهای ناشناختهای وجود دارد که از حیث واقعیت به مراتب به آنچه رخ داده نزدیکتر از روایتهای ادبی و تاریخی است. چنانچه دانش فضایی عکس و تفسیر آنها در تمدن انسانی ارتقا یابد، میتواند از عکس تاحدودی به حقایق نهفته در آن دست یافت. جنگ ایران و عراق یکی از حوادث مهم جامعه ایران است که تعداد بیشمار عکسهای غیرحرفهای آن میتواند به خوانش وقایع و رخدادهای جنگ کمک کنند.هدف پژوهش: جنگ ایران و عراق یکی از حوادث مهم جامعه ایران است که تعداد بیشمار عکسهای غیرحرفهای آن میتواند به خوانش عینی آنچه رخ داده کمک کنند چراکه اصولاً حوزه علم و در این پژوهش علم تاریخ با امر عینی سروکار دارد. چرایی کاربرد گستردۀ عکس در بسط دانش تاریخی نیز در همین امر خلاصه میشود که سندیت آن از امر رخداده در گذشته، «عینی» است و نه انگارهای ذهنی. به طور کلی این مقاله در نظر دارد با بررسی نقش و جایگاه عکاسی غیرحرفهای در جنگ ایران و عراق، روایتگری و قابل استنادبودن عکسهای برجایمانده از این وقایع را در تدوین تاریخ مورد ارزیابی قراردهد. چرخشی که بعد از جنگ، مکان عملیات والفجر مقدماتی را به سرزمینی مقدس تبدیل کرد؛ تقدسی که در شکلگیری و اثبات واقعیت آن عکسهای غیرحرفهای بیش از هر تکنولوژی نوین دیگری نقش داشت.روش پژوهش: این مقاله با روش تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد فرکلاف (به طور خاص) که اصطلاح گفتمان را به نظامهای نشانهای همچون متن و تصویر محدود میکند انجام شده است و با کمکگرفتن از عکس به مثابۀ متن، روایتی ویژه و اختصاصی از والفجر مقدماتی ارائه میدهد.نتیجهگیری: در مجموعه عکسهای مورد مطالعه، «دیگری» یا دشمن بعثی، حضور پررنگی ندارد. در این عکسها نگرشی از دوستی و روابط اجتماعی وجود دارد که ذات آن با گفتمان دشمنستیزی که در جوامع در حال جنگ گفتمان غالب بوده، متفاوت است. نیازی به گفتمان دشمنستیزی احساس نمیشود و گفتمان مکان مقدس (کربلا- فکه) و رفتارهای عاشورایی، این واقعه آئینی را به رویدادی تبدیل کرده که روایتی متفاوت از روایت دولت به وجود آورده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Non-professional Photographs of the Iran-Iraq War as Text; Case Study: Photographs of “Valfajr Moghadamati”, Komeil Channel
چکیده انگلیسی مقاله
Problem Statement: There are unknown capacities in a photograph that is far closer to what happened in reality than to literary and historical narratives. If the spatial knowledge of photography and their interpretation enhanced civilization, hidden facts behind the photograph could partially attain. The Iran-Iraq War is one of the critical events in Iranian society, with the numerous non-professional pictures that can help read the events and occurrences of the war.Research Objective: The Iran-Iraq War is one of the critical events in Iranian society numerous non-professional photographs of which can help to give an objective reading of what has happened because primarily the field of science and in this research, the science of history deals with actual matters. Overall, this research intended to assess the narration and reliability of remnant photographs of these events in the compilation of history by examining the role and position of non-professional photography in the Iran-Iraq war. A turn of events made the site of “Valfajr Moghadamati” operation a holy place; a holiness in the formation and proof of the truth of which, non-professional photographs played a significant role more than any other technology.Research method: This research is based on a critical discourse analysis method with a Fairclough approach (in particular) which limits the term discourse to sign systems such as text and image, and by taking photographs as text, presents a specific and unique narrative of “Valfajr Moghadamati”.Conclusion: In the collection of studied photographs, the “other” or the Ba’ath enemy did not have a significant presence. In these photographs, there was a view of friendship and social relations that was fundamentally different from the anti-enemy discourse as the prevailing discourse in in-war societies. There is no need for an anti-enemy dialogue. The Ashura behaviors have made this ritual event into an event that has produced a different narrative than the government’s story.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهریار خونساری |
پژوهشگر دکتری، پژوهشکده نظر، تهران، ایران.
ناصر براتی |
گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امامخمینی، قزوین، ایران.
شهره جوادی |
استادیارگروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_103753_6071a7f1fb95b43d90978e0f2782699f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-2338424.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات