این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شیوع اختلالهای رفتاری در دانش آموزان و پیش بینی آن بر اساس آزاردیدگی هیجانی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از این پژوهش بررسی شیوع اختلالهای رفتاری و پیش بینی آن بر اساس آزاردیدگی هیجانی در دانشآموزان متوسطه اول شهرستان جاجرم بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانشآموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانشآموز به صورت تمام شماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانشآموزان پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روشهای استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین اختلالهای رفتاری (نمره کل، اختلالهای نارسایی توجه-بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و سلوک) با آزاردیدگی هیجانی (نمره کل و خرده مقیاسهای آن) رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد متغیرهای آزاردیدگی هیجانی قادر به پیشبینی اختلالهای رفتاری هستند (001/0p<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی هیجانی و اختلالهای رفتاری رابطه وجود دارد بنابراین در محیط های آموزشی به این مقوله ها باید توجه بیشتری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوع، اختلالهای رفتاری، آزاردیدگی هیجانی، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Prevalence of behavioral disorders in students and prediction of that based on emotional abuse
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was predicting behavioral disorders based on emotional abuse in the first high school students. Method: Method of this study is descriptive-analytic method. Research community were included all first grade high school students in Jajarm city. 519 students were selected as sample through Census method. These students were completed adolescent self-reported questionnaire and emotional abuse questionnaire. To analyze data were used descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential methods (Pearson correlation and regression). Results: The results showed that there is a significant positive relationship between behavioral disorders (total scores, attention deficit-hyperactivity disorder, oppositional defiant and conduct disorder) and emotional abuse (total scores and its subscales) (05 / 0p <). Regression analysis showed that the variables of emotional abuse could predict behavioral disorders. Conclusion: The results showed that educational and family environment should be pay attention to this issue because there is a significant relationship between emotional abuse and behavioral disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی عبداله زاده رافی | mahdi abdollah zadeh rafi
farhangiyan university
دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
مریم حسن زاده | maryam hassanzade
ferdosi university
دانشگاه فردوسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
عباس نساییان | abbas nesayan
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
رقیه اسدی گندمانی | roghayaeh assadi gandomani
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2923-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1327/article-1327-234829.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات