این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲-۲

عنوان فارسی اثربخشی بسته آموزشی مهارت های روانی- اجتماعی رانندگان بر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی مهارت‌های روانی- اجتماعی رانندگان بر استرس و فرسودگی شغلی انجام گرفته است. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک گروهی بود. گروه نمونه به‌صورت در ‌دسترس شامل 196 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران بود که برای شرکت در این دوره معرفی شده ‌بودند. این گروه از افراد به‌صورت تصادفی در پنج گروه تقسیم و آموزش‌های موردنظر را در نه جلسه که به‌صورت دو بار در هفته برگزار می‌شد، دریافت کردند. شرکت‌کنندگان در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسش‌نامه استرس شغلی و مقیاس پرسش‌نامه فرسودگی شغلی مسلش پاسخ دادند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری با طرح اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده گردید. یافته‌ها نشان دادند که شرکت در این دوره آموزشی مهارت‌های روانی- اجتماعی، به افزایش میانگین گروه در اکثر زیر‌ مقیاس‌های استرس شغلی (001/0 p<) و کاهش در میانگین فرسودگی شغلی (003/0 p =) منجر شده است.مدیریت استرس و خشم و همچنین ارتباط سالم، همگی از مؤلفه‌های مؤثر در ایجاد بهزیستی و کاهش اثرات مخرب ناشی از تنش و فرسودگی شغلی است. با توجه به اهمیتی که مشاغلی مانند رانندگی از حیث دقت و تمرکز دارند، لازم است که با استفاده کاربردی از نتایج پژوهش حاضر و سایر مطالعات مشابه، ضمن کاهش اثرات ناشی از خستگی، تنش، در جهت افزایش دقت، تمرکز و توانمندی رانندگان گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Psychosocial Skills Training Packages on Stress and Burnout among Drivers
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of psychosocial skills training package on stress and burnout among drivers. This study was a semi-experimental research with a pre-test and post-test design. The sample group was selected utilizing available sampling procedure and included 196 drivers of the Tehran city bus company. The participants were randomly divided into five groups. These drivers participated in psychosocial training for nine sessions twice a week. All the participants completed both the Job Stress Questionnaire and the Maslach Burnout Inventory (MBI) as the pre-test and post-test. Data were analyzed multivariate analysis of variance with repeated measure.The Results showed that participating in psychosocial skills training increased the mean of the sample group in most job stress’ subscales (p< 0.001) and decreased the mean of burnout (p< 0.003). Stress and anger management, as well as healthy relationships are all effective components in creating well-being and reducing the destructive effects of tension and job burnout. Hence, due to the importance of some jobs such as driving which requires accuracy and concentration, applying the results of this study and other similar studies in order to reduce the effects of drivers’ tiredness and tension and increasing their accuracy, concentration and ability is needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن شکوهی یکتا |


سعید اکبری زردخانه | akbari zardkhaneh


فهیمه قهوه چی الحسینی |



نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-147&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات