این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۷۰-۸۶

عنوان فارسی طب متعالیه و پاردایم پزشکی ژرف
چکیده فارسی مقاله زمینه: اخیراً اریک توپال، پزشک- دانشمند، نظریۀ «پزشکی ژرف» را در سال 2019 پیشنهاد داده است که برخاسته از پیشرفت های دو دهۀ گذشته پزشکی سیستمی و پزشکی دیجیتالی همراه با همگرایی علم و فناوری در گسترۀ بیولوژی و شکل گیری پزشکی فرادقیق است. نظریه طب متعالیه که برگرفته از حکمت متعالیه ملاصدرا است با رویکردی کل نگر به پزشکی می نگرد. مواد و روش ها: در امتداد گسترش نظریۀ طب متعالیه، به پاردایم پزشکی مدرن یعنی نظریۀ "پزشکی ژرف" پرداخته می شود و سه جزء مطرح آن از زاویۀ دید نظریۀ طب متعالیه به کنکاش کشانده می گردد. یافته ها: در برابر جزء "فنوتیپ سازی ژرف"نظریۀ "پزشکی ژرف"، «حکمت بدن» از نظریۀ طب متعالیه قرار می گیرد. عقل نظری (نفس عالمه) و نفس شناسی سینایی در برابر جزء «یادگیری ژرف» در پارادایم پزشکی ژرف قابل تحلیل است. با گزینش مفهوم «انسان کامل» از ژرفای آثار ابن عربی و یکپارچه سازی آن با حکمت متعالیه، شکل تکامل یافته طب متعالیه می تواند مفاهیم جزء سوم پزشکی ژرف «همدلی ژرف» را از خود نشان دهد. نتیجه گیری: نظریه طب متعالیه، به شکل پیشرفته ای، هر سه جزء نظریه پزشکی ژرف را بیان می دارد و از این رو می تواند به صورت ابزاری در پارادایم پزشکی مدرن به کار برده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشکی ژرف، طب متعالیه، ملاصدرا، ابن عربی، ابن سینا

عنوان انگلیسی Transcendent Medicine and Deep Medicine Paradigm
چکیده انگلیسی مقاله Background: Very recently, Eric Topol, a physician-scientist, introduced his "deep medicine" theory in 2019. This theory has been originated from the last two decades advancements of systems medicine and digital medicine, science and technology convergence in biological fields and formation of the precision medicine. The transcendent medicine theory that has been derived from Sadr ad-Din Shirazi's transcendent theosophy looks to medicine with a holistic view. Materials and Methods: In extension of the theory of Transcendent medicine, we discussed paradigm shift in medicine with deep medicine theory and its three components were challenged via the viewpoints of transcendent medicine. Results: The body theosophy which has been derived from the transcendent medicine theory is the counterpart of "deep phenotyping" component of deep medicine. The speculative reason of Ibn-Sins's science of soul which has been projected in transcendent medicine theory could be compare with "deep learning" component of deep medicine theory. With extraction of Ibn-Arabi's concept of perfect man and its integration with transcendent medicine, the advanced model this theory could present "deep empathy", the third component of deep medicine. Conclusion: The transcendent medicine theory expresses all three components of deep medicine in a unique form. Hence, this theory could be used as a tool in the paradigm shift of modern medicine.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیّد ضیاءالدین تابعی | Seyed Ziaaddin Tabei
Medical Ethics Group, The Academy of Medical Sciences of the I.R. Iran
عضو گروه اخلاق پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران

ایرج نبی پور | Iraj Nabipour
The Persian Gulf Marine Biotechnology Research Center, The Persian Gulf Biomedical Research Institute, Bushehr University of Medical Sciences<br>Future Studies Group, The Academy of Medical Sciences of the I.R. Iran
مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران<br>عضو گروه آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-296-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/35/article-35-2348732.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حرفه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات