این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۰-۱۸
عنوان فارسی
رابطه ی باورهای فراشناختی و سبکهای مقابله با اضطراب امتحان دانشآموزان با توجه به نقش دلبستگی دوسوگرا
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف تعیین رابطه باورهای فراشناختی و سبکهای مقابله با اضطراب امتحان با توجه به نقش دلبستگی دو سوگرای دانشآموزان دختر انجام گرفت. در یک مطالعه از نوع همبستگی، 202 دانش آموز مقطع سوم راهنمایی شهر یزد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، پرسشنامه باورهای فراشناختی، سبکهای مقابله (CISS)، دلبستگی کولینز و رید را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد اضطراب امتحان با باورهای فراشناختی، سبک مقابله اجتنابی و هیجان مدار و دلبستگی دو سوگرا همبستگی مثبت و معناداردار دارد. همچنین بین باورهای فراشناختی با سبکهای مقابله اجتنابی، مسأله مدار، هیجان مدار و دلبستگی دو سوگرا رابطه مستقیم و معنادار به دست آمد. از طرفی همبستگی سبکهای مقابله هیجان مدار با دلبستگی دو سوگرا مثبت و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد متغیر باورهای فراشناختی به تنهایی 27 درصد واریانس اضطراب امتحان را تبیین کرد. در حالی که متغیر سبک مقابله به همراه باورهای فراشناختی تقریباً 32 درصد از واریانس اضطراب امتحان و در صورتی که دلبستگی دوسوگرا به دو متغیر باورفراشناختی و سبک مقابله اضافه گردد تقریباً 34 درصد از واریانس اضطراب امتحان را تبیین میکنند. با توجه به تأثیری که استفاده مناسب از سبکهای مقابله در رویارویی با اضطراب ناشی از امتحان دارد، میتوان با آموزشهای لازم در این حوزه مانع از در چالش قرار گرفتن بسیاری از دانشآموزان با پدیده اضطراب امتحان که تأثیر منفی زیادی در کاهش عملکرد تحصیلی دارد شد. همچنین لازم است والدین به عنوان کسانی که در شکل گیری دلبستگیکودکان نقش دارند نیز تحت آموزشهای لازم قرار بگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Meta Cognitive Beliefs and Students’ Test Anxiety Coping Styles, Given the Role of Ambivalent Attachment
چکیده انگلیسی مقاله
Thisstudy was conducted to examine the relationship between meta cognitive beliefsand female students’ test anxiety coping styles by considering the role of ambivalent attachment. In a correlative study, 202 female students in the third grade of Yazd’smiddle school were selected by random cluster sampling and then completed theSpielberger Anxiety questionnaire, Meta cognitive BeliefsQuestionnaire and Collins and Raid attachment questionnaire. Pearson's correlation test and regressionanalysis were used to analyze the data. The present study showed that there was a positive relationship betweentest anxiety and cognitive beliefs, avoidant coping style, emotional-based coping style and ambivalent attachment. Also there was direct and significant relationship between meta cognitive beliefs andavoidant coping style, issue-orientedcopying style, emotional-based coping style and ambivalentattachment. Emotional coping styles were alsopositively and significantly oriented with ambivalent attachment. Results of the step by step regression analysisshowed that meta cognitive beliefs explained 27% of the variance the test anxiety bythemselves, while the coping style along with meta cognitivebeliefs explained approximately 32% of the variance of test anxiety and ifambivalent attachment added to meta cognitive beliefs andcoping style, 34% of the variance of test anxiety can be explainedapproximately. Due to the effectiveness of the proper use of coping styles in dealing with the test anxiety, thenecessary trainings in this area can preventthe students from being challenged by the test anxiety which could have manynegative effects on their performance. Also parents asthose having a role in the formation of their children’s attachment shouldundergo necessary training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فهیمه قهوه چی | fahimeh ghahvehchi.
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی فتحی آشتیانی | ali fathi ashtiani
دانشگاه بقیه ا..
پرویز آزاد فلاح | parviz azadfallah
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات