این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
Recherches en Langue et Litterature Françaises
، جلد ۱۰، شماره ۱۷، صفحات ۱۱۵-۱۲۷
عنوان فارسی
مباحثههای سیاسی و درگیریهای گفتمانی در تئاتر «برنارد ماری کلتس»
چکیده فارسی مقاله
تئاتر آینهی جامعه است از این رو دخالت عوامل اجتماعی در دنیای تئاتر، غیرقابل اجتناب میباشد. با مرور زمان و با بالا رفتن اگاهیهای عمومی و اجتماعی مردم، تئاتر منحصهی حضور سیاست نیز شد. تئاتر سیاسی، ارتباط مستقیم با سیاست دارد و یک نوع تئاتر انتقادی محسوب میشود که در آن، به نام یک اپوزیسیون نامشخص، انتقاد صورت میگیرد. تئاتر سیاسی نیز همچون دیگر آثار هنری بعد از سال های 1960، موقعیتهای اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان میدهد و سعی دارد اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نیست از این رو وقتی خصوصیات جملات (ساختاری- مفهومی)، برای سانسور بهم ریخته میشود، جنبههای دیگری به خود میگیرند. تئاتر برنارد- ماری کلتس، نوعی تئاتر سیاسی محسوب میشود که در آن دمکراسی، بازی سیاسی احزابی نامعین، افکار عمومی که این حزبها را تشکیل دادهاند، و مسایل سیاسی جهانی به انتقاد گرفته میشوند. تئاتر کلتس به عنوان دادگاه اقلیتی انجام وظیفه میکند و با طرح درگیریهای گفتمانی و مباحثههای سیاسی در شالودهی خود به انتقاد میپردازد و حال موجود و حال ایدهآل جامعه را به تصویر میکشد. طبعاً سیاست تنها موضوع تئاتر وی نمیتواند باشد و در خلال مباحثهها با بهرهگیری از اصول تئاتری و زبان منحصر به فرد خود به بیان رخدادها، شرایط، شیوههای کرداری و آداب و رسوم خوب و بد و زشت و زیبا پرداخته است. به مسایل اجتماعی عامهی مردم توجه کرده و اینگونه توانسته است انتقاد را عمومیت دهد که در این چنین شرایطی انتقادات کلتس به افکار عمومی روی آورده و افشاگری میکند و نقابها را از چهرهها میدرد و حقایق را آشکار میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلتس، تئاتر سیاسی، مباحثه، درگیریهای گفتمانی،
عنوان انگلیسی
های سیاسی و درگیریهای گفتمانی در تئاتر «برنارد ماری کلتس»
چکیده انگلیسی مقاله
lang="AR-SA">تئاتر آینهی جامعه است از این رو دخالت عوامل اجتماعی در دنیای تئاتر، غیرقابل اجتناب میباشد. با مرور زمان و با بالا رفتن اگاهیهای عمومی و اجتماعی مردم، تئاتر منحصهی حضور سیاست نیز شد. تئاتر سیاسی، ارتباط مستقیم با سیاست دارد و یک نوع تئاتر انتقادی محسوب میشود که در آن، به نام یک اپوزیسیون نامشخص، انتقاد صورت میگیرد. تئاتر سیاسی نیز همچون دیگر آثار هنری بعد از سال های 1960، موقعیتهای اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان میدهد و سعی دارد اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نیست از این رو وقتی خصوصیات جملات (ساختاری- مفهومی)، برای سانسور بهم ریخته میشود، جنبههای دیگری به خود میگیرند. تئاتر برنارد- ماری کلتس، نوعی تئاتر سیاسی محسوب میشود که در آن دمکراسی، بازی سیاسی احزابی نامعین، افکار عمومی که این حزبها را تشکیل دادهاند، و مسایل سیاسی جهانی به انتقاد گرفته میشوند. تئاتر کلتس به عنوان دادگاه اقلیتی انجام وظیفه میکند و با طرح درگیریهای گفتمانی و مباحثههای سیاسی در شالودهی خود به انتقاد میپردازد و حال موجود و حال ایدهآل جامعه را به تصویر میکشد. طبعاً سیاست تنها موضوع تئاتر وی نمیتواند باشد و در خلال مباحثهها با بهرهگیری از اصول تئاتری و زبان منحصر به فرد خود به بیان رخدادها، شرایط، شیوههای کرداری و آداب و رسوم خوب و بد و زشت و زیبا پرداخته است. به مسایل اجتماعی عامهی مردم توجه کرده و اینگونه توانسته است انتقاد را عمومیت دهد که در این چنین شرایطی انتقادات کلتس به افکار عمومی روی آورده و افشاگری میکند و نقابها را از چهرهها میدرد و حقایق را آشکار میسازد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی حیدری |
professeur assistant, université azad islamique, unité de téhéran centre
رقیه ذوقی |
doctorant de la littérature française, université azad islamique, unité de téhéran centre
نشانی اینترنتی
http://france.tabrizu.ac.ir/article_5201_805.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-235576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات