این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۹، شماره ۱۵، صفحات ۴۳-۷۴

عنوان فارسی انقلاب فرانسه و تئاتر به مثابه‌ی ابزار تبلیغات : «سافو» (۱۷۹۴) نوشته‌ی کُنستانس پیپله
چکیده فارسی مقاله اسطوره­ها و افسانه­ها به تناسب ملزومات تاریخ و جامعه دگرگون و بازپرداخت می­شوند. مقاله­ی حاضر نشان می­دهد چگونه کنستانس پیپله، پرنسس دو سلم (1845 ـ 1767) از دست‌پروردگان فلاسفه­ی عصر روشنگری و ستایشگر آرمان­های انقلاب فرانسه، داستان زندگی سافو، شاعر بزرگ یونان باستان را دستمایه­ی اولین اثر مهم خود قرار می­دهد تا شخصیتی مطابق با انتظارات جامعه­ی فرانسه، پس از انقلاب 1789 ارائه کند. این سافو، تنها یک عاشق شکست‌خورده نیست بلکه او یک مبارز و انقلابی­ست. در این راستا، خواهیم دید که چگونه باورهای نویسنده­ی جوان با راهبرد فرهنگی نظامهای سیاسی حاکم (استفاده­ی ایدئولوژیک از تئاتر) همخوانی دارد. بدین ترتیب، داستان عاشقانه­ی سافو بستر یک تراژدی می­شود که بر اندیشه­های روشنگری تاکید می­کند، علیه اشکال نوین پدرسالاری هشدار می­دهد و خرافه­های مذهبی را محکوم می­سازد. مقایسه­ی این تراژدی  با آثار دو نویسنده­ی زن دیگر(مادام دو بوفور و مادام دو استال)، بداعت آن را بهتر آشکار می­سازد و نشان می­دهد چطور هر کدام از این نویسندگان داستان سافو را بنابر نظر و عقیده­ی خود عوض کرده­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی لاب فرانسه و تئاتر به مثابه‌ی ابزار تبلیغات : «سافو» (1794) نوشته‌ی کُنستانس پیپله
چکیده انگلیسی مقاله an style="font-size: medium;">اسطوره­ها و افسانه­ها به تناسب ملزومات تاریخ و جامعه دگرگون و بازپرداخت می­شوند. مقاله­ی حاضر نشان می­دهد چگونه کنستانس پیپله، پرنسس دو سلم (1845 ـ 1767) از دست‌پروردگان فلاسفه­ی عصر روشنگری و ستایشگر آرمان­های انقلاب فرانسه، داستان زندگی سافو، شاعر بزرگ یونان باستان را دستمایه­ی اولین اثر مهم خود قرار می­دهد تا شخصیتی مطابق با انتظارات جامعه­ی فرانسه، پس از انقلاب 1789 ارائه کند. این سافو، تنها یک عاشق شکست‌خورده نیست بلکه او یک مبارز و انقلابی­ست. در این راستا، خواهیم دید که چگونه باورهای نویسنده­ی جوان با راهبرد فرهنگی نظامهای سیاسی حاکم (استفاده­ی ایدئولوژیک از تئاتر) همخوانی دارد. بدین ترتیب، داستان عاشقانه­ی سافو بستر یک تراژدی می­شود که بر اندیشه­های روشنگری تاکید می­کند، علیه اشکال نوین پدرسالاری هشدار می­دهد و خرافه­های مذهبی را محکوم می­سازد. مقایسه­ی این تراژدی  با آثار دو نویسنده­ی زن دیگر(مادام دو بوفور و مادام دو استال)، بداعت آن را بهتر آشکار می­سازد و نشان می­دهد چطور هر کدام از این نویسندگان داستان سافو را بنابر نظر و عقیده­ی خود عوض کرده­اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم شریف |
maître-assistante, université alzahra


نشانی اینترنتی http://france.tabrizu.ac.ir/article_3562_611.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-235597.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات