این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
Recherches en Langue et Litterature Françaises
، جلد ۹، شماره ۱۵، صفحات ۴۳-۷۴
عنوان فارسی
انقلاب فرانسه و تئاتر به مثابهی ابزار تبلیغات : «سافو» (۱۷۹۴) نوشتهی کُنستانس پیپله
چکیده فارسی مقاله
اسطورهها و افسانهها به تناسب ملزومات تاریخ و جامعه دگرگون و بازپرداخت میشوند. مقالهی حاضر نشان میدهد چگونه کنستانس پیپله، پرنسس دو سلم (1845 ـ 1767) از دستپروردگان فلاسفهی عصر روشنگری و ستایشگر آرمانهای انقلاب فرانسه، داستان زندگی سافو، شاعر بزرگ یونان باستان را دستمایهی اولین اثر مهم خود قرار میدهد تا شخصیتی مطابق با انتظارات جامعهی فرانسه، پس از انقلاب 1789 ارائه کند. این سافو، تنها یک عاشق شکستخورده نیست بلکه او یک مبارز و انقلابیست. در این راستا، خواهیم دید که چگونه باورهای نویسندهی جوان با راهبرد فرهنگی نظامهای سیاسی حاکم (استفادهی ایدئولوژیک از تئاتر) همخوانی دارد. بدین ترتیب، داستان عاشقانهی سافو بستر یک تراژدی میشود که بر اندیشههای روشنگری تاکید میکند، علیه اشکال نوین پدرسالاری هشدار میدهد و خرافههای مذهبی را محکوم میسازد. مقایسهی این تراژدی با آثار دو نویسندهی زن دیگر(مادام دو بوفور و مادام دو استال)، بداعت آن را بهتر آشکار میسازد و نشان میدهد چطور هر کدام از این نویسندگان داستان سافو را بنابر نظر و عقیدهی خود عوض کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
لاب فرانسه و تئاتر به مثابهی ابزار تبلیغات : «سافو» (1794) نوشتهی کُنستانس پیپله
چکیده انگلیسی مقاله
an style="font-size: medium;">اسطورهها و افسانهها به تناسب ملزومات تاریخ و جامعه دگرگون و بازپرداخت میشوند. مقالهی حاضر نشان میدهد چگونه کنستانس پیپله، پرنسس دو سلم (1845 ـ 1767) از دستپروردگان فلاسفهی عصر روشنگری و ستایشگر آرمانهای انقلاب فرانسه، داستان زندگی سافو، شاعر بزرگ یونان باستان را دستمایهی اولین اثر مهم خود قرار میدهد تا شخصیتی مطابق با انتظارات جامعهی فرانسه، پس از انقلاب 1789 ارائه کند. این سافو، تنها یک عاشق شکستخورده نیست بلکه او یک مبارز و انقلابیست. در این راستا، خواهیم دید که چگونه باورهای نویسندهی جوان با راهبرد فرهنگی نظامهای سیاسی حاکم (استفادهی ایدئولوژیک از تئاتر) همخوانی دارد. بدین ترتیب، داستان عاشقانهی سافو بستر یک تراژدی میشود که بر اندیشههای روشنگری تاکید میکند، علیه اشکال نوین پدرسالاری هشدار میدهد و خرافههای مذهبی را محکوم میسازد. مقایسهی این تراژدی با آثار دو نویسندهی زن دیگر(مادام دو بوفور و مادام دو استال)، بداعت آن را بهتر آشکار میسازد و نشان میدهد چطور هر کدام از این نویسندگان داستان سافو را بنابر نظر و عقیدهی خود عوض کردهاند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم شریف |
maître-assistante, université alzahra
نشانی اینترنتی
http://france.tabrizu.ac.ir/article_3562_611.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-235597.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات