این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۶، شماره ۹، صفحات ۲۱-۴۲

عنوان فارسی درآمدی بر نشانه‌شناسی پدیدارشناخت با تکیه بر مفهوم «فضاسازی زبانی» در متنی از زولا
چکیده فارسی مقاله تمایل نشانه­شناسی به کشف زیرساخت­هایی که آثار (متون) ادبی را به حرکت در می­آورند موجب شد که علم­گرایی این شاخه از علوم انسانی به قیمت نادیده­گرفتن ویژگی­هایی که می­تواند این آثار را از یکدیگر متمایز کند تمام شود. در واکنش به این کلی­نگری به ادبیات، «نشانه­شناسی پدیدار­شناخت» با تکیه بر این اصل که هر متن به گونه­ای متفاوت از دیگری توان ادراکی-شناختی فرد را برای آفرینش جهان مورد وصف­اش به کار می­گیرد در صدد برآمد تا اصالت از دست­رفته را به آن بازگرداند. در راستای نیل به این مقصود، مطالعۀ فرآیند «فضاسازی زبانی» از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که تکنیکهایی که یک متن ادبی برای خلق دنیای تخیلی خود به کار می­گیرد الزاماً خاص خود اوست. بازنمایی ساختار توصیفی متن از طریق برقراری شبکه­ای از عناصر سهیم در شکل‌گیری بعد فضا-زمان، آنچنانکه در «آگاهی» نویسنده، شخصیت­های داستان و در انتها خواننده تجسم می­یابد، در گروی ارزش­بخشی به واقعیت بیرونی و فرآیندهای ادراکی-شناختی است که به آگاهی از این واقعیت منجر می­شوند. در این گفتار در تلاش هستیم که به­واسطۀ نظریات نشانه­شناسان مطرح در این حوزه، «فضاسازی زبانی» را از لابه­لای یکی از متون زولا، نویسنده ناتورالیست قرن نوزدهم فرانسه، مورد بررسی قرار دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نشانه‌شناسی، پدیدارشناسی، فضاسازی زبانی، فضا-زمان، مرجع،

عنوان انگلیسی درآمدی بر نشانه¬شناسی پدیدارشناخت با تکیه بر مفهوم «فضاسازی زبانی» در متنی از زولا
چکیده انگلیسی مقاله تمایل نشانه­شناسی به کشف زیرساخت­هایی که آثار (متون) ادبی را به حرکت در می­آورند موجب شد که علم­گرایی این شاخه از علوم انسانی به قیمت نادیده­گرفتن ویژگی­هایی که می­تواند این آثار را از یکدیگر متمایز کند تمام شود. در واکنش به این کلی­نگری به ادبیات، «نشانه­شناسی پدیدار­شناخت» با تکیه بر این اصل که هر متن به گونه­ای متفاوت از دیگری توان ادراکی-شناختی فرد را برای آفرینش جهان مورد وصف­اش به کار می­گیرد در صدد برآمد تا اصالت از دست­رفته را به آن بازگرداند. در راستای نیل به این مقصود، مطالعۀ فرآیند «فضاسازی زبانی» از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که تکنیکهایی که یک متن ادبی برای خلق دنیای تخیلی خود به کار می­گیرد الزاماً خاص خود اوست. بازنمایی ساختار توصیفی متن از طریق برقراری شبکه­ای از عناصر سهیم در شکل‌گیری بعد فضا-زمان، آنچنانکه در «آگاهی» نویسنده، شخصیت­های داستان و در انتها خواننده تجسم می­یابد، در گروی ارزش­بخشی به واقعیت بیرونی و فرآیندهای ادراکی-شناختی است که به آگاهی از این واقعیت منجر می­شوند. در این گفتار در تلاش هستیم که به­واسطۀ نظریات نشانه­شناسان مطرح در این حوزه، «فضاسازی زبانی» را از لابه­لای یکی از متون زولا، نویسنده ناتورالیست قرن نوزدهم فرانسه، مورد بررسی قرار دهیم.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین جواری | mohammad hossein
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

محسن آسیب پور |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://france.tabrizu.ac.ir/article_267_83.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1338/article-1338-235636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات