این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی "تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال ۱۳۹۶"
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ایمنی بیمار در عصر حاضر یکی از مولفه­های اصلی کیفیت خدمات سلامت و حاکمیت بالینی است. از مهمترین اهداف بخش سلامت، تامین ایمنی بیماران می‌باشد. آموزش عوامل مربوط به ایمنی و موارد انسانی، مهمترین قدم به سمت اطمینان از سلامتی و ایمنی بیمار خواهد بود و توجه به پدیده ارتباطات حرفه‌ای در کاهش بروز خطاهای پزشکی اهمیت بسیار دارد. هدف:با توجه به اهمیت مسئله ایمنی بیماران و اهمیت ارتباطات بین‌حرفه‌ای و فرهنگ ایمنی بیمار پژوهشگر بر آن شد تا تحقیقی در خصوص بررسی "تاثیر آموزش مدل ارتباطی SBAR بر میزان رعایت فرهنگ ایمنی بیماران توسط پرستاران بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی قم در سال 1396" انجام دهد. روش کار: ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه، پرسشنامه فرهنگ ایمنی بود .در این مطالعه نیمه‌تجربی، 64پرستار از بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی شهر قم در سال 1396 انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه 32 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند و پس از تکمیل پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار توسط پرستاران دو گروه مداخله و کنترل به عنوان پیش آزمون، برنامه آموزشی مهارت ارتباطی SBAR  برای گروه مداخله شامل تدریس یک جزوه آموزش ارتباطات و فرهنگ ایمنی و مدل ارتباطی SBAR به مدت دو جلسه دو ساعت آغاز شد. از تمامی شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه‌های فرهنگ ایمنی بیمار را دوهفته بعد از جلسات آموزشی مجددا تکمیل کنند. یافته‌ها: مقایسه زیر مقیاس های فرهنگ ایمنی و نمره کل فرهنگ ایمنی در دو گروه مداخله و کنترل، پیش از شروع مداخله آموزشی به پرستاران گروه مداخله، هیچ اختلاف معناداری را نشان نداد(120/0=P). ولی پس از اجرای مداخله، میانگین زیر مقیاس های فرهنگ ایمنی و نمره کل فرهنگ ایمنی در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود که این اختلاف از نظر آماری نیز معنادار بود(001/0p<). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دو هفته پس از مداخله، نمره فرهنگ ایمنی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش داشته است. بدین معنی که مداخلات انجام شده در طول زمان باعث افزایش فرهنگ ایمنی بیمار در پرستاران اورژانس شد، لذا استفاده از این نوع آموزش‌ها  در کنار دیگر برنامه‌های ارتقاء ایمنی بیمار، سبب بهبود فرهنگ ایمنی و در نهایت ارتقاء کیفیت مراقبت و کاهش صدمات ناخواسته خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی، ارتباطات حرفه ای، مدل ارتباطی SBAR

عنوان انگلیسی "The Impact of SBAR Communication Model on Observance of Patient Safety Culture by Nurses of the Emergency Department of Shahid Beheshti Hospital in Qom in 1396"
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patient safety in the present age is one of the main components of the quality of health services and clinical governance. One of the most important goals of the health sector is to provide patient safety. Training on safety and human factors is the most important step in ensuring the health and safety of the patient and attention to the phenomenon of professional communication is very important in reducing the incidence of medical errors. Considering the importance of patient safety and the importance of interphase communication and patient safety culture, the researcher decided to investigate "The Impact of SBAR Communication Model on Observance of Patient Safety Culture by Nurses at the Emergency Department of Shahid Beheshti Hospital in Qom 1396". Methods: Data was collected by a safety culture questionnaire. In this semi-experimental study, 64 nurses from the emergency department of Shahid Beheshti Medical Center in Qom in 1396 were selected and randomly assigned to two groups of 32 intervention and control group 32. After completing the safety culture questionnaire by nurses in two groups, intervention and Control as a pre-test, SBAR Communication Skills Training Program for the intervention group, including teaching a communication booklet and safety culture and SBAR communication model, began for two sessions of two hours. All participants were asked to complete the safety culture questionnaire two weeks after the training sessions.  Results: Comparison of the subscales of safety culture and the total score of safety culture in intervention and control groups did not show any significant difference before intervention in intervention nurses (P=0/120) . But after the intervention, the mean of safety culture and safety culture in the intervention group was significantly more than the control group, which was statistically significant (p < 0.001). Conclusion: The results showed that, two weeks after the intervention, the safety culture score in the intervention group was increased in comparison with the control group. This means that interventions over time have increased the patient's safety culture in emergency nurses, So using this type of training along with other patient safety enhancements will improve the safety culture and ultimately enhance the quality of care and reduce unwanted injuries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرزو خاکسار | arezo khaksar
College of Nursing Qom
دانشکده پرستاری قم

محمد عباسی | mohamad abassi
College of Nursing Qom
دانشکده پرستاری قم

فاطمه پاشایی ثابت | fateme pashaii sabet
College of Nursing Qom
دانشکده پرستاری قم

سمیه مومنیان | somayeh momenyan
College of Nursing Qom
دانشکده پرستاری قم


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4386-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری بخش های ویژه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات