این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی تاثیر آموزش گروهی مثبت‌اندیشی بر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرستاران به دلیل شیفت‌های چرخشی و استرس شغلی با مشکلاتی در زمینه سلامت و رابطه با همسر مواجه هستند و یکی از روش‌های بهبود سلامت و ویژگی‌های روانشناختی، روش آموزش مثبت‌اندیشی است. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی مثبت‌اندیشی بر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران زن بیمارستان‌های شهید مفتح و پانزده خرداد شهر ورامین در فصل بهار سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت گروهی آموزش مثبت‌اندیشی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. داده‌ها با پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین جمع‌آوری و در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در مرحله پیش‌آزمون بین گروه‌ها از نظر بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0P). به عبارت دیگر، آموزش گروهی مثبت‌اندیشی باعث افزایش معنی‌دار بهزیستی روانشناختی (001/0P< ,645/129F=)، فراهیجان مثبت (001/0P< ,679/118F=) و کیفیت رابطه زوجین (001/0P< ,320/112F=) در پرستاران شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش گروهی مثبت‌اندیشی بر بهبود بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین در پرستاران بود. بنابراین، استفاده از روش آموزش گروهی مثبت‌اندیشی برای بهبود ویژگی‌های مرتبط با سلامت به‌ویژه بهزیستی روانشناختی، فراهیجان مثبت و کیفیت رابطه زوجین توصیه می‌گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Positive Thinking Group Training on Psychological Well-being, Positive Meta-emotion and Couple Relationship Quality in Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nurses due to rotational shifts and job stress face to health problem and relationship with spouse, and of the ways to improve health and psychological characteristics is positive thinking training method. Therefore, this research aimed to determine the effect of positive thinking group training on psychological well-being, positive meta-emotion and couple relationship quality in nurses. Methods: Present study was semi-experimental with a pre-test and post-test design with control group. The research population was female nurses of Shahid Mofatteh and 15 Khordad hospitals of Varamin city in the spring of 2019 year. The research sample was 30 persons who were selected by purposive sampling method and randomly assigned into two equal groups. The experimental group received 8 sessions of 90 minutes the positive thinking group training and the control group no received training. Data were collected by the questionnaires of psychological well-being, positive meta-emotion and couple relationship quality and in SPSS version 19 analyzed by multivariate analysis of covariance method. Results: The findings showed that in pre-test stage there was no significant difference between the groups in terms of psychological well-being, positive meta-emotion and couple relationship quality (P>0.05), but in post-test stage there was a significant difference between the groups in all three variables (P< 0.001). In the other words, positive thinking group training led to significant increase the psychological well-being (F=129.645, P< 0.001), positive meta-emotion (F=118.679, P< 0.001) and couple relationship quality (F=112.320, P< 0.001) in nurses. Conclusions: The results indicated the effect of positive thinking group training on improving the psychological well-being, positive meta-emotion and couple relationship quality in nurses. Therefore, it is recommended to use positive thinking group training to improve the health-related characteristics, especially the psychological well-being, positive meta-emotion and couple relationship quality.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضیه غضبان‌زاده | Raziyeh Ghazbanzadeh
PhD Student, Department of Psychology, Ahvaz Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

بهرنگ اسماعیلی‌شاد | Behrang EsmaeiliShad
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

مرجان معصومی‌فرد | Marjan Masoumifard
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, PayamNoor University, Tehran, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

خدیجه حاتمی‌پور | Khadijeh Hatamipour
Assistant Professor, Department of Nursing, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
استادیار، گروه پرستاری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1442-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-2362777.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات