این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۴۶-۵۲

عنوان فارسی رابطه ی عملکرد خانواده و تمایز یافتگی خود با احساس غربت در دانشجویان دختر خوابگاهی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوری از خانواده در محیط دانشجویی با فشارهایی مانند حس غربت، فقدان حمایت اجتماعی و مشکلات سازگاری همراه است. مطالعه حاضر به بررسی رابطه عملکرد خانواده و تمایزیافتگی خود با احساس غربت دانشجویان دختر خوابگاهی پرداخت. روش کار: جامعه آماری مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر غیربومی دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1397 بود. گروه نمونه 180 دانشجوی دختر بود که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای اندازه گیری متغیرهای حاضر در مطالعه از پرسشنامه های سنجش عملکرد خانواده ( 1984)، پرسش نامه احساس غربت زارع و امین پور(1390) و پرسشنامه تمایزیافتگی استفاده گردید. داده های گردآوری شده با روش های همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین عملکرد خانواده و تمایزیافتگی با احساس غربت همبستگی معنی دار وجود دارد. بر اساس تحلیل رگرسیون، حدود 40 درصد از واریانس احساس غربت توسط متغیرهای تمایزیافتگی خود، نقش ها، حل مسئله، عملکرد کلی خانواده، آمیزش عاطفی و همراهی عاطفی تبیین گردید. متغیرهای حل مسئله، تمایزیافتگی، نقش ها،  آمیزش عاطفی، عملکرد کلی خانواده و همراهی عاطفی به ترتیب قوی ترین متغیرها برای پیش بینی احساس غربت دانشجویان دختر خوابگاهی بودند. نتیجه گیری: از آنجایی که سبک تربیتی و عملکرد خانواده ها نقشی حیاتی در بروز احساس غربت فرزندان دارد لازم است مشاوران و روان شناسان خانواده ها را با الگوهای والدینی کارآمدتر و هم چنین ویژگی های یک خانواده کارآمد و متعادل آشنا سازند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احساس غربت، عملکرد خانواده، تمایزیافتگی خود، دانشجویان خوابگاه

عنوان انگلیسی Relationship between family function and self-differentiation with homesickness of dormitory girl students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Staying away from the family in student environment associated with pressures such as sense of poverty, lack of social support and compatibility issues. This study examines the relationship between family function and self-differentiation with homesickness of dormitory girl students. Methods: The statistical Society of this study included all non-graduate students of Islamic Azad University of Tehran. The sample group included 180 female students who were randomly selected. The research method was descriptive and correlational. Family Assessment questionnaire (FAD), homesickness questionnaire (Zare, Aminpoor 1390) and differentiation questionnaire was used to measure the variables of this study. The data was analyzed by the methods of correlation and stepwise multivariate regression analysis. Results: Analysis of the data showed a significant correlation between family function and differentiation with homesickness. Based on regression analysis, about 40% of the homesickness variance were defined by self-differentiation, roles, problem solving, general family function, emotional involvement and emotional support variables. Problem-solving, differentiation, roles, affective involvement, general family function and emotional support were the most powerful variables that predict respectively the homesickness of the dormitory girl students. Conclusion: Since the parenting style and family functioning have vital role in the incidence of children's homesickness, it is necessary that counselors and psychologists familiarize families with more efficient parental models and also features of an efficient and balanced family.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر آغاسی نژاد | sahar aghasinejad
M.Sc. in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Human Science, Islamic Azad University, Science and Research of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

آناهیتا خدابخشی کولایی | anahita khodabakhshi-koolaee
Assistant Professor, Department of Psychology and Education, Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران

محمدرضا فلسفی نژاد | mohammad reza falsafinejad
Associate Professor, Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaii University, Tehran, Iran
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

اکرم ثناگو | akram sanagoo
Associate Professor, Ph.D. in Nursing, Nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-82-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-2362779.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات