این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش نفت، جلد ۲۶، شماره ۱-۹۵، صفحات ۹۴-۱۰۷

عنوان فارسی مدل‌سازی کاهش تراوایی سازند در اثر رسوب آسفالتین با رویکردی بر نظریه‌های فیلتراسیون
چکیده فارسی مقاله اگرچه تاکنون مدل‌‌های بسیاری برای پیش‌بینی افت تراوایی در اثر تشکیل رسوب ذرات آسفالتین در سازند ارائه شده‌اند، مدل‌سازی حاضر، با رویکردی جدید نسبت به تحقیقات قبلی و به صورت نسبتا تحلیلی به بررسی اثرات هیدرودینامیکی حضور رسوب آسفالتین در سازند خواهد پرداخت. در این پژوهش، برای یافتن میزان کاهش تراوایی مغزه در اثر رسوب آسفالتین، از تغییرات شعاع هیدرولیک محیط متخلخل استفاده می‌شود. ایده اصلی در مدل‌سازی حاضر این گونه بیان می‌شود که با رسوب کردن ذرات درون سازند، علاوه بر آن که فضای خالی دردسترس سیال برای حرکت کاهش پیدا می‌کند، مقداری از پتانسیل جریان سیال هنگام عبور از لابه‌لای ذرات رسوب‌کرده به علت نیروی درگ کاسته می‌شود. این کاهش پتانسیل جریانی به کم شدن تراوایی سازند می‌انجامد. در این پژوهش، با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از تغییر توزیع نسبی شعاع ذرات با گذر زمان و با این فرض که این توزیع در داخل و خارج محیط متخلخل یکسان است، اعدادی برای کاهش تراوایی به دست آمدند که با نتایج حاصل در مقالات موجود مطابقت می‌کرد. مدلسازی با استفاده از نرم‌افزار MATLAB انجام و برنامه‌ای برای محاسبه تغییر نسبی تراوایی بعد از تخریب سازند نوشته شد. از امتیازات این روش این است که نسبتا تحلیلی است و در آن از تقریب‌های عددی استفاده نشده است. این نکته باعث انعطاف‌پذیری بیشتر مدل در حل مسائل گوناگون تخریب سازندی می‌شود. علاوه برآن، این مدل دینامیک می‌تواند با معلوم بودن تابعیت تغییرات توزیع شعاع ذرات رسوب با زمان، پیشرفت فرآیند رسوب‌گذاری را پیش‌بینی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Model for Permeability Reduction Due to Asphaltene Formation Damage with an Approach to Filtration Theories
چکیده انگلیسی مقاله Although there have been several models for predicting the asphaltene-induced permeability reduction, the present study investigates the hydrodynamic effects of asphaltene deposition in the porous media with a novel and partially analytical approach. In order to find the amount of permeability reduction, we have modeled the variations of hydraulic radius. The main idea for modeling the permeability reduction is the fact that by deposition of the particles, the available void space is reduced. Also, the drag force between the particles and the fluid reduces the flow potential. In this paper, using the size variation of the asphaltene particles during flocculation, with assuming that the size distribution is equal inside and outside the porous medium, permeability reduction is obtained and matches with the existing experimental results. Modeling is done using MATLAB and a code is written for calculating the permeability reduction due to formation damage. This model is partially analytical and do not use numerical estimations, thus it is flexible to be applied for other formation damage problems. In addition, this modeling can predict the deposition process if the changes of the particle size distribution is known as a function of time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش ربانی |
دانشگاه صنعت نفت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعت نفت (The petroleum university of technology)

محمد حسین غضنفری | mohammad hossein
استادیار و مسئول اجرایی دوره مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)


نشانی اینترنتی http://pr.ripi.ir/article_617_82.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-236576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات