این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش نفت، جلد ۲۵، شماره ۸۱، صفحات ۶۶-۷۷

عنوان فارسی بررسی تجربی تاثیر نانو کاتالیست هیبریدی همگن بر پایه نانو لوله‌های کربنی در سوخت دیزل (گازوئیل) بر عملکرد و آلاینده‌های موتورهای دیزل
چکیده فارسی مقاله این تحقیق به ساخت یک نانو ساختار (کاتالیست) هیبریدی بر پایه نانو لوله‌های کربنی چند دیواره (MW-CNT) برای کاهش آلاینده‌های سوخت دیزل (گازوئیل) شامل ترکیبات اکسیدهای نیتروژن (NOx)، مونوکسید کربن (CO)، هیدروکربن‌های نسوخته (HC) و دوده (SOOT) و همچنین بهبود عملکرد سوخت در پارامترهای موتور شامل توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت می‌پردازد. نانو ساختار هیبریدی شامل اکسید سریم بر پایه نانو لوله‌های کربنی با قطرهایی در محدوده nm 10-7 دارای عامل آمیدی جهت همگن شدن کاتالیست در سوخت، در سه غلظت 30، 60 و ppm 90 به گازوئیل اضافه شد و آزمون‌های عملکرد و آلاینده‌ها توسط موتور دیزل مدل OM355 EUІІ ساخت شرکت ایدم (تحت لیسانس شرکت مرسدس بنز آلمان) انجام شد. نانو بودن ذرات کاتالیست و در نتیجه سطح بالای تماس با سوخت و همچنین توزیع‌پذیری مناسب در سوخت همراه با انجام واکنش اکسیداسیون کاتالیستی، باعث پیشرفت مسیر واکنش احتراق به سمت احتراق کامل شده و موجب کاهش آلاینده‌های سوخت شامل ترکیبات اکسیدهای نیتروژن (NOx) حداکثرتا 84/17% کاهش، مونوکسید کربن (CO) حداکثرتا 7/12% کاهش، هیدروکربن‌های نسوخته حداکثرتا 77/30% کاهش و دوده حداکثر تا 63/20% کاهش پیدا کرد. همچنین بهبود عملکرد در پارامترهای موتور شامل توان حداکثرتا 77/3% افزایش، گشتاور بسته به نوع سوخت حداکثرتا 44/1% افزایش و کاهش مصرف سوخت ویژه ترمزی (حداکثرتا 74/4% کاهش) مشاهده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experimental Investigation of Hybrid Homogenous Carbon Nanotube Catalyst Effect on Diesel Fuel Combustion Performance and Emission in Diesel Engines
چکیده انگلیسی مقاله A hybrid nanocatalyst based on multiwall carbon nanotube was synthesized and added to diesel fuel to improve NOx, CO, uncombustioned hydrocarbons (HC), and soot emissions as well as diesel engine performance including power, torque, and fuel consumption. The applied nanostructure includes the hybrid of cerium oxide and carbon nanotubes of 7-10 nm size, functionalized by an amide group to homogenize the catalyst and fuel mixture. The nanocatalyst was added to the diesel fuel at concentrations of 30, 60, and 90 ppm respectively, and the performance and emissions tests were carried out using OM355 EU2 diesel engine (Idem Co. Iran, under the license of German Mercedes Benz Co.). The nanosized catalyst, and hence the high contact area of the catalyst-fuel, the proper distribution of the catalyst in the fuel, and the occurrence of catalyst oxidation reaction will result in the enhancement of combustion reaction and decreasing the amount of emitted component including NOx (max 17.84%), CO (max 12.7), HC (max 30.77%), and soot (max 20.63%); also, the performance, including a maximum increase of 3.77% and 1.44% respectively in the produced power and torque and a maximum decrease of 4.74% in bsfc, was improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرداد میرزاجان زاده | mirzajan zadeh
گروه مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مهدی ارجمند |
گروه مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

علیمراد رشیدی |
ژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایرا

برات قبادیان |
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://pr.ripi.ir/article_493_70.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-236669.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات