این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش نفت
، جلد ۲۴، شماره ۷۸، صفحات ۱۳۸-۱۴۹
عنوان فارسی
تحلیل عددی ایجاد سایش ناشی از جریان گاز در خطوط لوله و ایستگاههای گاز
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی به تحلیل عددی ایجاد سایش در خطوط لوله و ایستگاههای گاز پرداخته شد و اثر پارامترهای مختلف تأثیرگذار در این مقوله مانند سرعت، دما، اغتشاش، ذرات ریز معلق در گاز و تعدد فازها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور ابتدا اطلاعات جامعی از ایستگاههای گاز جمعآوری شد. سپس با نرمافزارهای Catia و Solidwork، مدل تجهیزات ایستگاه ایجاد شد و در نهایت با روش دینامیک سیالات محاسباتی و استفاده از نرمافزارهای 2.2.30 Gambit و 6.0 Fluent تحلیلهای عددی انجام گرفت. در این تحلیل، تجهیزاتی مانند bend ،reducer ،valve ،pipe،... در نظر گرفته شد و سایش در یک ایستگاه تقلیل فشار گاز بررسی و اثر پارامترهای اشاره شده مذکور بر سایش تحلیل گردید. نتیجه حاصله ثابت نمود میزان سایش با افزایش سرعت گاز ، افزایش ناخالصی، افزایش دما، تعدد مسیرهای منقطع، میزان ذرات، اغتشاش جریان گاز و نحوه طراحی ایستگاه ارتباط مستقیم دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Numerical Analysis of Erosion/Corrosion due to Gas Flow in Pipelines and Gas Stations
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the numerical analysis of erosion/corrosion in gas pipelines and gas stations were investigated using computational fluid dynamics. The effects of various parameters such as velocity, temperature, turbulence, tiny particles floating in gas, and multi-phases were analyzed. For this purpose, comprehensive information on gas stations was first collected. Then, equipment of gas stations and pipelines was modeled and created using Catia and Solidwork commercial software packages. Finally, the numerical results were obtained using the method of computational fluid dynamics by employing Gambit 2.2.30 and Fluent 6.0 commercial tools. Several items of equipment such as pipe, valve, reducer, bend, etc. were considered in this analysis. The results proved that erosion/corrosion was increased by increasing velocity, temperature, turbulence, tiny particles floating in a gas, and multi-phases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود شفیعی |
شرکت گاز، استان مرکزی، اراک، ایران
کوروش خورشیدی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی ،دانشگاه اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
مصطفی مروجی کشاورز | moravveji keshavarz
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)
نشانی اینترنتی
http://pr.ripi.ir/article_383_63.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-236724.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات