این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش نفت
، جلد ۲۳، شماره ۷۴، صفحات ۳۵-۴۸
عنوان فارسی
مطالعه آزمایشگاهی و مدلسازی اثر دبی تزریق نفت بر پدیده نشست آسفالتین در مغزه کربناته
چکیده فارسی مقاله
آسفالتین سنگینترین جزء نفت خام میباشد که در حالت عادی در آن به صورت پایدار حل شده و در صورت تغییر شرایط ترمودینامیکی و هیدرودینامیکی، از نفت جدا میشود و در مخزن، نزدیکی دهانه چاه، ستون چاه، خطوط لوله انتقال نفت و یا تسهیلات سطحالارضی رسوب میکند. تاکنون کارهای فراوانی برروی شناخت ساختار، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آسفالتین انجام شده است. اما در بحث رفتار هیدرودینامیکی و مکانیزم ته نشین شدن آسفالتین در محیط متخلخل کارهای اندکی انجام شده است. هدف از انجام این کار تحقیقاتی، بررسی اثر دبی تزریق بر فرآیند تهنشین شدن آسفالتین در محیط متخلخل و مدلسازی پارامترهای پدیده نشست آسفالتین میباشد. بدین منظور فرآیند سیلابزنی نفت در درون مغزه کربناته طبیعی در دبیهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان دریافت که پدیده نشست آسفالتین در شدت جریان کم در دو مرحله روی میدهد. در مرحله اول با افزایش میزان تزریق، کاهش تراوایی ناشی از نشست آسفالتین افزایش مییابد. سپس تراوایی تقریباً ثابت میشود که این امر بیانگر برابری میزان نشست آسفالتین و میزان برداشته شدن از روی سطح متخلخل میباشد. همچنین نتایج در دبی بالاتر نشان میدهد که در ابتدا تراوایی کاهش یافته و به یک مقدار کمینه میرسد. پس از آن تراوایی در اثر مکانیزم همراه بردگی بهبود یافته و سپس ثابت میشود. جهت تجزیه و تحلیل اثرات پارامترهای مختلف، مکانیزیمهای پدیده نشست آسفالتین مانند مکانیزم نشست سطحی و همراه بردگی و آنالیز حساسیت در مدل هیدرودینامیکی انجام شد. آنالیز حساسیت نشان میدهد که با افزایش ضریب مکانیزم نشست سطحی و گرفتگی مکانیکی، تراوایی سنگ کم و با افزایش ضریب مکانیزم همراه بردگی تراوایی سنگ مخزن افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Experimental and Modeling Investigation of Oil-injected Flow Rate on Asphaltene Deposition in Carbonate Core Sample
چکیده انگلیسی مقاله
Aasphaltene consists of heavy hydrocarbon molecules which are in colloidal suspension in the oil and stabilized by resins adsorbed on their surface. A very few works currently exist on asphaltene deposition under dynamic conditions using porous media. In this work, experimental and modeling studies were conducted to determine the effect of asphaltene deposition on the reduction of the permeability of carbonate rock samples at different oil injection rates. The experimental results show that an increase in the injection flow rate can result in an increase in asphaltene deposition and thereby permeability reduction. Also, it can be observed that at a lower injection flow rate, a monotonic decrease in the permeability of the rock samples can be attained upon increasing the injection flow rate, while at higher injection rates after a decrease in rock permeability, an increasing trend is observed before a steady state condition can be reached. Sensitivity analysis was done to understand the effects of some parameters such as surface deposition rate coefficient and entrainment rate coefficient on asphaltene deposition. It can be found that the reduction of permeability decreases by increasing β. Finally, it can be concluded that reduction of permeability increases as surface deposition rate coefficient rises.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://pr.ripi.ir/article_290_55.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-236768.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات