این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۳، شماره ۷۴، صفحات ۳۱-۵۴
عنوان فارسی
اثرات بازگشتی مربوط به بخشهای اقتصادی و خانوارها در نتیجه ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین سیاستهایی که میتواند برای کنترل مصرف گازوئیل در ایران مورد استفاده قرار گیرد ارتقاء کارایی مصرف این فرآورده نفتی است. ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل در کنار خود مسئلهای بهنام اثرات بازگشتی را به همراه دارد. اثرات بازگشتی حالتی است که طی آن کاهش انتظاری در مصرف گازوئیل (بهدنبال ارتقاء کارایی آن) به دلیل کاهش قیمت مؤثر گازوئیل تا اندازهای خنثی میشود. بدیهی است که بیتوجهی به اثرات بازگشتی باعث خنثی شدن نتایج مد نظر برای ارتقاء کارایی خواهد شد. در این مقاله و، با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1385، اثرات بازگشتی ناشی از ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل تحت سه سناریوی ارتقای کارایی 5 درصدی، 8 درصدی و 10 درصدی در بخشهای مختلف اقتصاد و خانوارهای مختلف بررسی میشود. نتایج نشان میدهند که تحت هر سه سناریو، ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل، باعث ایجاد اثرات بازگشتی در بخشهای مختلف و خانوارها میشود. بهطوری که بخش حمل ونقل ریلی تحت هر سه سناریو با مقادیر اثرات بازگشتی، به ترتیب برابر با 3/48، 8/33 و 6/25 درصد، دارای بیشترین اثرات بازگشتی بوده است. در مورد خانوارها نیز نتایج نشان میدهد که اثرات بازگشتی خانوارهای شهری تحت سه سناریو به ترتیب برابر با 01/3، 50/2 و 70/1 درصد و در مورد خانوارهای روستایی نیز، به ترتیب برابر با 40/5، 13/3 و 90/1 درصد، بوده است. نتایج مربوط به تغییرات در سطح فعالیت بخشها نیز نشان میدهد که تحت هر سه سناریو، میزان تولید و سطح فعالیت بخشهای مختلف بهدنبال شوک کارایی افزایش یافتهاند. تولید ناخالص داخلی نیز در نتیجه ارتقاء 5، 8 و10 درصدی، کارایی به ترتیب معادل 009/0، 012/0 و 015/0 درصد رشد دارد..
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل CGE، ارتقاء کارائی، اثرات بازگشتی و گازوئیل
عنوان انگلیسی
Improving the Efficiency of Consumption of Gasoil and Rebound Effect for Economics sectors and Households
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important policies that can be used to control gasoil consumption in Iran is improving the efficiency of consumption of this oil product. The Improvement of gasoil consumption efficiency coupled with a problem called rebound effect (RE) where the initial reduction in gasoil consumption resulting in improved performance, partially neutralized. It is natural that neglecting the effect of the RE would undermine the policy optimization. The purpose of this paper is to measuring the RE following a 5, 8 and 10-percent improvement in efficiency of gasoil. CGE model based on SAM1385 have been used to achieve the purposes of the paper. The results show that following a 5, 8 and 10-percent improvement in efficiency of gasoil cause RE in different sectors and the maximum amount of RE is in road transport sector (respectively 48.3, 33.8 and 25.6 percent). In the case of households, results show that following a 5, 8 and 10-percent improvement in efficiency of gasoil, the RE for urban households respectively is equal to 3.01, 2.50 and 1.70 and for rural households respectively is equal to 5.40, 3.13 and 1.90 percent. Following a 5, 8 and 10-percent improvement in efficiency, the activity level of various activities have increased and GDP growth respectively is equal to 0.009, 0.012 and 0.015 percent. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
موسی خوشکلام | musa khoshkalam
tehran
تهران
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-390-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237045.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات