این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۳۸

عنوان فارسی تحلیل جایگاه مهارت‌آموزی در سند نقشه جامع علمی کشور
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی در این پژوهش بررسی کمی و کیفی جایگاه مهارت‌آموزی در مقایسه با دیگر مقوله‌های آموزشی مطرح‌شده در سند نقشه جامع علمی کشور است. این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کاربردی بوده و ازنظر روش از نوع توصیفی است که در آن با استفاده از روش تحلیل محتوا از نوع مقوله‌ای به دو روش کیفی و ساختاری به سؤال‌های پژوهش پاسخ‌داده‌شده است. در این پژوهش از پنج مقوله‌ی علم، فناوری، نوآوری، پژوهش و مهارت به همراه 48 زیرگروه و 92 شاخص، به‌عنوان شاخص‌های اندازه‌گیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مقوله‌های آموزشی به مقوله‌ی علم و مهارت به ترتیب بیشترین و کمترین توجه، در سند علمی کشور شده است و به برخی زیرگروه‌های مهارت مانند عدالت در دسترسی به مهارت، تعامل جهانی، تولید و دستاوردهای مهارت، مرجعیت مهارتی در جهان و انتشار مهارت اشاره‌ای در سند علمی کشور نشده است. همچنین در بخش‌های توجه به صاحبان مهارت، نهادهای مهارتی، تعریف اولویت‌های سند علمی کشور و سیاست‌گذاری در زمینه‌ی مهارت افزایی نیز نیاز به توجه بیشتر در این سند وجود دارد. به‌طورکلی اولویت‌های تعریف‌شده در این سند، رشته‌های صرفاً علمی و پایه می‌باشد و لازم است رشته‌های مهارتی در این سند، دیده و اضافه شوند. در بخش سیاست‌گذاری اجرایی، هماهنگی و انسجام‌بخشی اجرای نقشه جامع علمی کشور جای خالی مسئولین اجرایی و آموزشی مهارتی کشور مشهود است. همچنین لازم است بازنگری و اصلاح‌هایی در تعریف راهبردهای کلان و راهبردها و اقدامات ملی متناسب با راهبردهای کلان، صورت گیرد تا از جامعیت لازم جهت پوشش دادن تمامی بخش‌های حوزه مهارت برخوردار باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم، فناوری، نوآوری، پژوهش و مهارت، تحلیل محتوا

عنوان انگلیسی Investigating the Position of Skill Learning in the Comprehensive Scientific Map of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study is to evaluate the qualitative and quantitative status of skills in comparison with other educational categories mentioned in the comprehensive scientific map document of Iran. This research is an applied research and it is descriptive in terms of content analysis method. . In this study, five categories of science, technology, innovation, research and skill along with 48 subgroups and 92 indices were used as measurement indices. The results show[1]ed that among the educational categories to the category of science and skill respectively, the highest and least attention was paid to the scientific document and to some skill subgroups such as equity in access to skills, global interaction, production and skills outputs, skill reference in The world and the publication of the skill are not mentioned in the scientific document. There is also a need for more attention in the areas of attention to skillful, skilled institutions, defining the priorities of the scientific document, and policy making in the area of enhancing and promoting of skills. In general, the priorities defined in this document are purely scientific and disciplines, and it is necessary to add and supplement the disciplines of expertise and skills in this document. In the area of executive policy, coordination and coherence of the implementation of the country's comprehensive scientific map, there is a clear vacancy for the country's executive vocational authorities. It is also necessary to revise and refine macro strategies and national strategies and measures appropriate to macro strategies in order to be comprehensive enough to cover all sectors of the skill fields.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم صالحی عمران | Ebrahim Salehi Omran
دانشگاه مازندران

فرناز عین خواه | Farnaz Einkhah
دانشگاه مازندران

سپیده بارانی | Sepideh Barani
دانشگاه فنی و حرفه ای


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-126&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-2370565.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات