این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۲۴

عنوان فارسی طراحی و اعتبار یابی مدل ارزیابی در نظام آموزش از دور (مورد: دانشگاه پیام نور)
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش، ساخت و اعتبار یابی مدلی جهت ارزیابی بعد آموزشی در نظام آموزش از دور بود. این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی می­باشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گرفت. مشارکت‌کنندگان این پژوهش در بخش کیفی 15 نفر از اساتید و پژوهشگران آموزش از دور بودند که به صورتی هدفمند انتخاب و با آن‌ها مصاحبه گردید. در بخش کمی مطالعه نیز جامعه آماری هدف (مدیران، برنامه­ریزان و کارشناسان  سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور) بودند که 215 نفر از آنان به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و از آن‌ها خواسته‌شده تا پرسشنامه پژوهش را تکمیل کنند. این پرسشنامه‌ مشتمل بر 52 شاخص بود که روایی محتوای آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89 /0 ارزیابی و مورد تأیید واقع شد. برای تحلیل داده‌های بخش کیفی از کدگذاری‌های باز و محوری بهره گرفته‌شده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمی حاصل از پرسشنامه نیز علاوه بر شاخص‌های گرایش مرکزی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که مدل جامع ارزیابی بعد آموزشی در یک سیستم آموزش از دور دارای 7 بعد سازمان یاد دهنده؛ یاد دهنده؛ یادگیرنده؛ مبانی پداگوژی، تئوری و نسل­های فناوری؛ مواد و محتوای آموزشی؛ روش­ها و رویکردهای آموزشی؛ و زمان و مکان آموزشی با 52 شاخص ارزیابی مرتبط است که با بهره‌گیری از روش­شناسی و ابزار مناسب می‌توانند برای ارزیابی بعد آموزشی نظام آموزش از دور مورداستفاده قرار گیرند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing and Validating of Evaluation Model in Distance Education System (Case Study: Payam Noor University)
چکیده انگلیسی مقاله This paper aims to design and validate a model for evaluation of educational aspect in distance education system. As an applied research, an exploratory mixed methods approach was used.  The participants in the qualitative study included 15 professors and researchers who were purposefully selected and interviewed. The statistical sample in the quantitative part of the study consisted of 215 managers, planners and experts of Payam Noor University Central Organization who were selected by convenience sampling and were asked to complete the research questionnaire. The questionnaire consisted of 52 indices whose content validity was evaluated by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.89. Open and axial coding was used to analyze the qualitative data, and confirmatory factor analysis was used in addition to the central tendency indices. The findings showed that a comprehensive model of educational evaluation in a distance education system consisted of following seven aspects: Organization, teacher, learner, pedagogy and technology generation, educational materials and content; educational methods and approaches; and learning time and place.  It also revealed that this model covers 52 indicators which can be used for evaluating educational aspects of the system via appropriate appraising methodology and tools
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نعمت الله عزیزی | Nematollah Azizi
دانشگاه کردستان

علی تقی پور ظهیر | Ali Tagi Poorzahir
دانشگاه آزاد اسلامی

عیسی ابراهیم زاده | Issa Ebrahimzadeh
دانشگاه پیام نور

انور شاه محمدی | Anvar Shahmohammadi
دانشگاه کردستان


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-442-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-2370568.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات