این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۹۹
عنوان فارسی
بررسی قابلیت آموزشی فناوری واقعیت مجازی برمبنای ارزیابی مؤلفههای ادراک بصری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
به علت گسترش روزافزون استفاده از فناوری واقعیت مجازی در حوزههای مختلف و بهخصوص آموزش، بررسی ادراک مخاطب از طریق این فناوری و قابلیتهای آموزشی آن ضرورت دارد. لذا، هدف این پژوهش بررسی قابلیتهای آموزشی سیستم واقعیت مجازی از طریق مقایسه تطبیقی ادراک محیط به دو صورت مستقیم و با استفاده از فنّاوری واقعیت مجازی بر مبنای ارزیابی روابط غیرخطی مؤلفههای ادراک بصری در فرآیند ادراک میباشد. روش تحقیق در این مقاله بهصورت تجربی-پیمایشی میباشد؛ بهطوریکه مخاطبان به دو صورت مستقیم و با استفاده از عینکهای واقعیت مجازی در زمان مشخص، فضا را مورد تماشا قرار داده و سپس مورد پیمایش قرارگرفتهاند. جامعه آماری این پژوهش با توجه به تخصصی بودن مؤلفههای ادراک بصری، از بین دانشجویان رشته معماری انتخابشده است. پایایی پرسشنامه بر اساس تکنیک آلفای کرونباخ و روایی محتوایی بر اساس نظر متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافتههای پیمایش در چهار بخش کفایت نمونه، تحلیل عامل R، همبستگی و رگرسیون، میتوان نتیجهگیری کرد که مؤلفههای ادراک بصری، در پنج عامل احتمالی شناسایی و در این میان سه عامل بهصورت قطعی تبیین شده است. در سطح عامل اول، ادراک بصری شامل مؤلفههایی میباشد که توسط آنها، درک پیچیدگیهای محیط و در سطح عامل دوم، ادراک بصری شامل مؤلفههایی میباشد که توسط آنها، درک معنای محیط و در سطح عامل سوم، ادراک بصری شامل مؤلفههایی میباشد که توسط آنها، درک بینایی برای مخاطب میسر میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Educational Capabilities of Virtual Reality Technology Based on the Evaluation of Visual Perception Components
چکیده انگلیسی مقاله
Since virtual reality technology is increasingly and widely used in various fields, and in particular education, it is necessary to examine the audience's perception obtained using this technology in order to study its instructional capabilities. So, the present study aims to investigate the instructional capabilities of the virtual reality system using a comparative analysis of environmental perception obtained directly and using virtual reality technology, based on the evaluation of nonlinear relationships between visual perception components in the perception process. The study is an empirical-survey research where the subjects are looking at the space both directly and by wearing virtual reality eyeglasses at a given time and then surveyed. The statistical population of this study was selected from the architecture students due to the specialized nature of this investigation. The reliability of the questionnaire was confirmed according to Cronbach's alpha coefficient and its content validity was approved by experts' opinions. The findings of the four sections of Sample Adequacy, R Factor Analysis, Correlation and Regression indicated that the components of visual perception are identified in five possible factors and three of them are definitively explained. At the first and second factor levels, visual perception includes the components by which the subject can perceive the complexities of the environment and the meaning of the environment, respectively, and at the third factor level, visual perception includes the components by which the subject can perceive the environment visually.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدصادق طاهرطلوع دل | Mohammad Sadegh Taher Tolou Del
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سینا کمالی تبریزی | Sina Kamali Tabrizi
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
امید حیدری پور | Omid Heydaripour
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1343-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-2370570.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات