این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۱۹۹

عنوان فارسی بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و باورهای مذهبی با خودکارآمدی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر شوش
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کیفیت زندگی یکی از مهم­ترین مسایل عصر امروز در مراقبت سلامتی است. باورهای مذهبی به معنای خاص همیشه باورهای مشترک جماعت معینی هستند که از گرویدن به آن باورها و عمل کردن به مناسک همراه با آنها به خود می­بالند و خودکارآمدی به معنای باور فرد در مورد توانایی مقابله او در موقعیت های خاص است. روش بررسی: این پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر شوش بودند که از بین آنان، تعداد 410 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز شامل پرسش­نامه­های کیفیت زندگی، باورهای مذهبی براهنی و خودکارآمدی شرر بودند. برای تحلیل داده­ها توسط نرم افزار SPSS 21 از روش­های ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته­ ها: رابطه معنی­داری میان کیفیت زندگی و باورهای مذهبی با خودکارآمدی وجود داشت؛ به گونه­ای که با افزایش باورهای مذهبی میزان خودکارآمدی نمونه مورد بررسی بیشتر می­شد. نتیجه­گیری: مطالعه حاضر، نشان داد که بین کیفیت زندگی با خودکارآمدی دانشجویان در کلیه رشته های تحصیلی و باورهای مذهبی آنان رابطه مستقیم و معنی­داری برقرار است و لذا بررسی و به کارگیری روش­های مناسب در افزایش خودکارآمدی می­تواند موجب افزایش کیفیت زندگی دانشجویان شود. واژگان کلیدی: کیفیت زندگی، باورهای مذهبی، خودکارآمدی، دانشجویان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، باورهای مذهبی، خودکارآمدی، دانشجویان.

عنوان انگلیسی The relationship between quality of life and religious beliefs and self-efficacy among students of Payam Noor University, Susa, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, quality of life is one of the most important issues in health care. Religious beliefs, in special meaning, are shared beliefs of a particular congregation that are eager to adhere to those beliefs and follow their practice; and self-efficacy means person's ability to deal with certain situations. Materials and methods: This study was a descriptive- correlation type research. Tools used in this study were quality of life, Baraheni religious beliefs and self-efficacy Scherer questionnaires. Data analyses by software SPSS 21 using Spearman's correlation coefficient test. Results: The results showed a significant relationship between quality of life and religious beliefs and self-efficacy, so that increasing religious beliefs was associated with higher self-efficacy. Conclusion: The present study showed that there were significant direct relationship between self-efficacy and quality of life, and also religious beliefs, in all academic disciplines; therefore detecting and applying the appropriate methods in increasing the self- efficacy may enhance the quality of life of the students. Keywords: Quality of life, Religious beliefs, Self-efficacy, Students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life, Religious beliefs, Self-efficacy, Students.

نویسندگان مقاله سید رحمت اله موسوی مقدم | seyed rahmatallah musavimoghadam
head of department of islamic theology, faculty of medicine, ilam university of medical sciences, ilam, iran
مدیرگروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

ندا ظهیری خواه | neda zahirikhah
ma in educational psychology, islamic azad university, khuzestan science and research branch, ahvaz, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خوزستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

آرزو باورصادجانی | arezou bavarsadjani
bs student of clinical psychology, islamic azad university, andimeshk branch, andimeshk, iran
دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اندیمشک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اندیمشک (Islamic azad university of andimeshk)


نشانی اینترنتی http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-465&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات