این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جستارهای اقتصادی، جلد ۱۶، شماره ۳۲، صفحات ۲۳۹-۲۶۷

عنوان فارسی ارائه الگوی اسلامی تجارت خارجی با رویکرد دیپلماسی اقتصاد مقاومتی (مورد مطالعه روابط تجاری ایران و عراق)
چکیده فارسی مقاله تجارت خارجی با رویکرد دیپلماسی اقتصاد مقاومتی، مفهوم جدیدی است که به بررسی نقش دیپلماسی در پیشبرد تجارت خارجی می‎پردازد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی تجارت خارجی با رویکرد اقتصاد مقاومتی است. این پژوهش از لحاظ هدف، از دسته‌ پژوهش‎های توسعه‎ای به شمار می‎رود که طی دو مرحله اجرا شده است. ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون مبتنی بر مصاحبه نیمه‎ساختاریافته با افرادی که در زمینه تجارت خارجی، دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد ‎مقاومتی خبره هستند، عوامل مرتبط اثرگذار شناسایی و مدل مفهومی اولیه استخراج شد؛ سپس با بهره‌مندی از نظر خبرگان و متخصصان، از طریق توزیع پرسشنامه و به‌کارگیری روش ساختاری تفسیری، مؤلفه‎های مدل نهایی تحقیق سطح‌بندی و ارتباط بین آنها مشخص شد. یافته‎ها نشان می‎‌دهد که 180 کد در قالب 15 مضمون بر الگوی تجارت خارجی مؤثر است. همچنین تغییر وتحول بنیادین به‌عنوان زیربنایی‎ترین عامل و عوامل تکمیل زنجیره تأمین، توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل و کیفیت نهادی از الگو به ترتیب، به‌عنوان عوامل وابسته شناسایی شدند. نتایج پژوهش، ضمن شناسایی عوامل اثرگذار و راهبردی در تجارت خارجی، زمینه را برای تبیین مفهوم آن، تفکیک این پدیده از موارد مشابه ازجمله با رویکرد دیپلماسی اقتصاد مقاومتی و همچنین ارائه مدل مفهومی به منظور درک و به‌کارگیری این مدل در تجارت خارجی و سایر همکاری‎های اقتصادی آن فراهم کرده است. همچنین به دلیل اهمیت و گسترش روابط تجاری ایران و عراق و نیز همکاری‎های منطقه‎ای به‌ویژه عراق، برای ایجاد و حفظ روابط بلند‎مدت با کشورها و نقش آن در رشد اقتصادی کشور در صنایع مختلف، شرکت‎ها باید تأثیر این مدل را بر هموار شدن مسیر در بازارهای خارجی مد نظر قرار بدهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Presentation of Islamic Model of Foreign Trade with Resistance Economy Diplomacy Approach (Case Study of Iran-Iraq Business Relations)
چکیده انگلیسی مقاله Foreign Trade with Resistance Economy Diplomacy Approach is a new concept that examines the role of diplomacy in promoting foreign trade. The purpose of the present study is to design a foreign trade model with Resistance Economics approach. It is considered to have been implemented in two stages. First, by using a semi-structured thematic analysis method with experts in foreign trade, economic diplomacy and expert persistence, the relevant factors influencing the identification and initial conceptual modeling. It was then extracted through expert and expert opinion The distribution of the questionnaire and the application of the interpretive structural method identified the components of the final model of grading research and the relationship between them. The results show that 180 codes in 15 themes influence the foreign trade pattern. Also the fundamental change as an infrastructure Most relevant factors were identified as related factors, including supply chain completion, production development and internal deepening and institutional quality of Algebra respectively. The research results, while identifying the influential and strategic factors in foreign trade, paved the way for explaining its concept, separating this phenomenon from the cases Similar with the Resistance Economics Diplomacy approach as well as the conceptual model In order to understand and apply this model in foreign trade and other economic partnerships it has provided. Also due to the importance of expanding Iran-Iraq trade relations as well as regional cooperation especially Iraq, to ​​establish and maintain long-term relations with countries and countries. Its role in the country's economic growth in various industries, companies should consider the impact of this model on paving the way for foreign markets.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی رستمی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

فرشید نمامیان |
استاد‎یار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

علیرضا اسلامبولچی |
استاد‎یار، گروه مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

روح الله سهرابی |
استادیار مدیریت تولید و عملیات،گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://iee.rihu.ac.ir/article_1655_417fb4f6dda46cd5244b02f297ad56ce.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/753/article-753-2371001.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات