این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۰۸
عنوان فارسی
بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: پذیرش، یادگیری و به کارگیری رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه توسط کارکنان تیم سلامت، به کمک شیوههای جدید یک ضرورت و نیاز نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش است. هدف این مطالعه، سنجش کیفیت رضایت مندی کارکنان از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب بود. روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی در سال 1392 برروی کارکنان تیم سلامت مرکز بهداشت شرق تهران بود. کارکنان دوره آموزش مبتنی بر وب (WBL)،به ترتیب در بین "پس آزمون اول و دوم( در مدت 5 جلسه در چهارگروه 30 نفره) و نیز در شش ماه بعد از آموزش حضوری ( 7 جلسه در شش گروه 20 نفره) "، با آموزش 2 مدرس بررسی شدند. در پایان دوره، پرسش نامه ارزیابی کیفیت رضایت از دوره، نحوه ارائه محتوا و مشارکت گروهی بر روی خط توسط آنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 و آزمونهای آماری کایدو، ضریب همبتگی پیرسون، فریدمن و من ویتنی U تحلیل شدند. یافته ها: مطالعه حاضر به روشWBL، نشان از بیشترین کیفیت رضایتمندی داشت، به طوری که میزان آن به ترتیب از نحوه ارائه مطالب 33/48%، مشارکت گروهی برروی خط 5/42%، ثبت و اخذ تائیدیه بانک اطلاعات شخصی 66/41%، نحوه تکمیل پرسش نامه های تحت وب 17/39%، گروه کاری با مدرس 33/48% و تناسب محتوای جلساتLMS با نیازهای شغلی کارکنان 35% بود. متغیرهای زمینهای، به جز جنس، بر رضایت کارکنان از شرکت در دوره های آموزش الکترونیکی تاثیر داشتند. بر اساس نتایج آزمون فریدمن، اختلاف عاملهای آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری هپاتیت ب در هر تکرار معنیدار بود (05/0P <). نتیجه گیری: نتایج بیانگر پذیرش، یادگیری موثر و به کارگیری روش آموزش WBL، به دلیل عدم نیاز به ترک محل خدمت، اتلاف زمان، استرس های حاصل از تردد و نیز دسترسی به منابع و محتوا در زمان دلخواه است. لذا لازم است با تمهیداتی از جمله تشکیل کمیتهها با مهیا نمودن فضای آموزش تحت وب به تعیین اولویت در موضوعات برگزاری دورهها پرداخت. واژگان کلیدی: رضایت مندی، آموزش مبتنی بر وب، یادگیری ، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه ، احتیاط های استاندارد همگانی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Quality of satisfaction of health personnel about web-based education in order to preventive intervention for hepatitis B: USP educational intervention
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Acceptance, learning and use of preventive health behaviors by teams of health workers, using new techniques, is a necessity and powerful need to improve the quality and efficiency of education. This study aimed to measure the satisfaction of employees from a variety of web-based instruction in preventive intervention for hepatitis B grew. Materials and methods: This study was done in 2013 on the staff of the health care center of East Tehran. The web-based training were studied after the first test (for 5 sessions in 4 groups of 30), and six months after physical education (7 times in 6 groups of 20 training) by 2 teachers .At the end, questionnaire was completed to assess their satisfaction with the quality, content, presentation, and collaboration on the line. Data were analyzed using software SPSS19 by χ2, Pearson's correlation, Fridman and Mann-Whitney U tests. Results: WBL study showed the highest satisfaction. Frequency of satisfaction were 48.33% for presentation material, 42.5% for group participation, 41.66% for getting personal information bank approval, 39.17% for the finished questionnaire under web page, 48.33% for the working group of instructor and 35% for the meetings of the LMS fit the needs of employees. Demographic variables, except gender of staff members, had effect on satisfaction in the E-learning courses. Overall, the mean knowledge, attitude and behavior before and after WBL training were significantly different (P < 0.05). Conclusion: The results showed that acceptance, learning and teaching practices via WBL is in advance, because staff training programs doesn’t need to leave the service, waste of time, and stress from traffic, and get other sources and content in right time. So it is required to set some measures, such as forming committees, to set priorities by providing a summary web-based learning environment in topics courses. Keywords: Satisfaction, Web-based teaching, learning, Preventive health behaviors, Universal standard precaution.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین دلشاد | mohammad hossein delshad
phd candidate in health education and health promotion, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علیرضا حیدرنیا | alireza hidarnia
department of health education and health promotion, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمدعلی حیدرنیا | mohammad ali hidarnia
department of social medicine, school of medicine, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
شمس الدین نیکنامی | shamsodin niknami
department of health education and health promotion, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه پورحاجی | fatemeh pourhaji
department of health education and health promotion, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://www.iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-451&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
انفورماتیک پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات