این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۰، شماره ۶۳، صفحات ۱۰۵-۱۳۲
عنوان فارسی
پویایی تمرکز صنعتی در صنایع کارخانهای ایران
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه میزان اختلاف تمرکز صنعتی با میزان یکنواخت آن در صنایع کارخانهای ایران بررسی میشود. جهت انجام این بررسی، تجزیه و تحلیل مدلها با استفاده از روش مقطعی و برای 94 صنعت با کدهای چهار رقمی ISIC در دو سال 1378 و 1386 انجام گرفته است. مشاهدات نشان میدهند تعدیل تمرکز صنعتی به سمت مقدار یکنواخت آن بهصورت تعدیل جزئی است. معنادار و کوچکتر از یک بودن ضریب متغیر وقفهای تمرکز در مدلها حاکی از تعدیل ناقص تمرکز به سمت وضعیت یکنواخت است. این نتیجه برای زیرمجموعهای از صنایع شامل 47 صنعت با دستهبندی شدت تبلیغات بالا و پایین نیز مشاهده شده است. علاوه براین، مقایسه شاخص تمرکز هرفیندال- هیرشمن در این صنایع حاکی از آن است که سطح تمرکز صنعتی در اکثر صنایع (63 درصد) در این دوره زمانی کاهش یافته است. نتایج بهدست آمده در دستهبندی صنایع بر اساس شدت تبلیغات شاهدی قوی در تأیید نظریه ساتن مبنی بر وجود رابطهای معکوس بین تمرکز صنعتی و اندازه بازار برای صنایع با هزینه اولیه ورود برونزا (شدت تبلیغات کم) میباشد، این نتیجه در صنایع با هزینه اولیه ورود درونزا (شدت تبلیغات بالا) تأیید نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرکز صنعتی، صنایع کارخانهای ایران، روش مقطعی، ضریب تعدیل
عنوان انگلیسی
The Dynamics of Industrial Concentration in Iranian Manufacturing Industries
چکیده انگلیسی مقاله
This study examines the deviation of concentration from its steady state level in Iranian manufacturing industries. The study is carried out for 94 industries based on cross- section method with four-digit ISIC code in the years 1999 and 2007. The coefficient of partial adjustment is significant and less than one. Therefore there is significant partial adjustment towards steady state level of concentration. The same results were obtained in subsamples including 47 industries with high advertising intensity and 47 industries with low advertising intensity. The comparison of Herfindahl Hirschman index indicates that the level of industrial concentration in the majority of industries (63 percent) has decreased during this period. The findings of the study support the Sutton the market size in exogenous sunk cost industries. But the result is not valid for endogenous sunk cost industries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد صدرایی جواهری | ahmad sadraeijavaheri
university of shiraz
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مجتبی منوچهری | mojtaba manoochehri
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات