این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۲۰، شماره ۶۳، صفحات ۱۷۱-۱۸۸

عنوان فارسی شوک‌های رابطه مبادله و تراز تجاری در ایران: آیا اثر هاربرگر ـ لارسن ـ متزلر وجود دارد؟
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله، بررسی اثر شوک رابطه مبادله بر تراز تجاری در قالب فرضیه اثر هاربرگر ـ لارسن ـ متزلر در اقتصاد ایران است. طبق این اثر، افزایش برون‌زای موقت رابطه مبادله در اقتصادهای کوچک باز موجب بهبود موقتی تراز تجاری این کشورها می‌شود، اما با گذشت زمان این ارتباط از بین رفته و میرا می‌گردد. به‌منظور بررسی الگوی سیستماتیک واکنش‌های تراز تجاری به شوک‌های رابطه مبادله از روش خود رگرسیون‌برداری ساختاری در دوره زمانی (1389ـ 1338) استفاده شده است. متغیرهای الگو عبارتند از رابطه مبادله، تراز تجاری و تولید ناخالص داخلی. نتایج تجربی موید وجود اثر هاربرگر ـ لارسن ـ متزلر در اقتصاد ایران است، به این معنا که شوک‌های مثبت رابطه مبادله در کوتاه‌مدت باعث بهبود تراز تجاری می‌شود، اما این اثر به‌سرعت میرا می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Terms-of-Trade Shocks and the Balance of Trade in Iran:There is a Harberger-Laursen-Metzler Effect
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this article is to study the impacts of terms-of-trade shocks on trade balance in Iran, using the HLM (Harberger – Laursen – Metzler) Effect theory. According to HLM Effect, an exogenous temporary increase in terms-of-trade of a small open economy leads to a temporary improvement in that country’s trade balance, but this effect fades away as time passes by. To study whether any systematic patterns exist in the responses of the trade balance, given to the terms-of-trade shocks, a Structural Vector Auto Regression (SVAR) model has been employed. The variables used are terms of trade (unit value of export to unit value of import) Gross Domestic Product in constant prices and trade balance (net export to Gross Domestic Product) during 1959-2010. Our results approve the idea that there exists an HLM Effect in Iran's Economy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهاره عریانی |
مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (Institute for trade studies and research)

حسن حیدری |


سمیه نعمت اللهی |



نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-18&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237152.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات