این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۰، شماره ۶۱، صفحات ۱۷۵-۱۹۲
عنوان فارسی
محاسبه شدت تمرکز جغرافیایی صنایع در بین استانهایکشور
چکیده فارسی مقاله
تمرکز یکی از مهمترین عناصر ساختار بازار میباشدکه به نحوه توزیع قدرت بازار میپردازد. تمرکز جغرافیایی بهعنوان یکی از ابعاد تمرکز معرفی شده است که نحوه تقسیم قدرت بازار را از لحاظ جغرافیایی در میان مناطق مختلف درنظر میگیرد و میزان یکنواختی و تجانس توزیع فعالیت های اقتصادی بین مناطق را مورد ارزیابی قرار میدهد، بطوریکه این نوع ارزیابی در زمینه شناخت چگونگی ساختار صنعت و سیاستگذاریهای صنعتی و اینکه آیا توزیعی که از فعالیت های مختلف در مناطق گوناگون و با ساختار جغرافیایی موجود وجود دارد مناسب میباشد یا خیر، میتواند راهنمای سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان در این زمینه باشد. هدف این تحقیق، اندازه گیری میزان تمرکز جغرافیایی در صنعت ایران با استفاده از شاخص EG برای سال 1385 و همچنین بررسی دلایلی که میتوانند باعث ایجاد این نوع تمرکز شوند میباشد، نتایج تحقیق نشان میدهد که بیش از نیمی از صنایع اقتصاد ایران دارای تمرکز جغرافیایی بسیار شدیدی هستند. بهطوریکه صنعت تولید ماشینآلات اداری، حسابگر و محاسباتی با میزان 51/0 بالاترین تمرکز و صنایع تولید مواد غذایی و تولید محصولات لاستیکی به ترتیب با میزان 009/0 و 005/0 دارای کمترین میزان تمرکز جغرافیایی میباشند. امتیازهای طبیعی موجود در مناطق، دسترسی به مواد اولیه، هزینه های حمل و نقل و نیز دسترسی به بازار و آثار سرریزها در بین واحدهای تولیدی میتوانند از مهمترین دلایل ایجاد تمرکز جغرافیایی در صنعت ایران باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرکز جغرافیایی، شاخص EG، مقیاس، مناطق
عنوان انگلیسی
Calculation of the Geographical Concentration of Industries in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Concentration is one of the important elements of market structure that deals with the distribution of market power. Geographical concentration is considered as one of the concentration dimensions that focuses on the pattern of the division of market power among different regions and evaluates the homogeneity and heterogeneity of distribution of activities among different regions. This type of evaluation could be helpful in understanding how are the industry structure and industrial policy and that the distribution of the various activities in the different regions, Therefore can it guide the policy makers. The, by purpose of this study is to measure geographic concentration of industries using the EG index for the year 2006 in Iran. And also to investigate the reasons have caused this kind of concentration. The results show that for more than half of the Iranian industries, there is severe geographical concentration. The highest geographical concentration belongs to the data processing and office machineries industry, in the order of 51%. The lowest is for food production and rubber products industries with the rate of 0/009 and 0/005 percent respectively. Natural advantages, access to raw material, transportation costs, as well as market access and spillover effects between industries could be mentioned as the most important reasons to create geographic concentration of industries in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Geographic Concentration, EG index, Scale, Region
نویسندگان مقاله
نادر مهرگان | nader mehregan
associate professor, university of bu-ali sina
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
یونس تیموری | younes taimorei
m.a. in economics
کارشناس ارشد علوم اقتصادی
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-23-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237169.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات