این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۱۹، شماره ۶۰، صفحات ۹۹-۱۱۲
عنوان فارسی
بررسی اثر رقابتپذیری صنایع دانشبنیان ایران در تجارت با منطقه آسیای جنوب غربی
چکیده فارسی مقاله
ارتقاء رقابتپذیری صنایع دانشبنیان به جهت نقش مستقیمی که در ایجاد ارزشافزوده و ارزآوری دارد برای اقتصاد ملی کشورهای درحالتوسعه بسیار با اهمیت تلقی میشود. ضمن اینکه نتایج فعالیتهای این صنایع به دیگر بخشهای اقتصادی منتقل میشود و به افزایش بهرهوری و گسترش کسب و کار میانجا مد. شناخت از وضعیت رقابتپذیری صادرات کالاهای دانشبنیان کشور در تجارت با کشورهای آسیای جنوب غربی از اهداف اصلی این مقاله میباشد. روش بکار رفته در این مقاله با استفاده از الگوی تغییرات وزنی سهم بازار میباشد که منتج از مدل سهم ثابت بازار (CMS) و متکی بر ارزش صادرات و واردات پسنگر یا تحققیافته ایران و کشورهای مورد مطالعه طی سالهای (2008-2000) و بر مبنای ردیفهای تعرفهای سیستم نظام هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا (HS) است. نتایج گویای این واقعیت است که علیرغم افزایش صادرات کالاهای دانشبنیان به بازار منطقه، سهم و جایگاه ایران در بازار مذکور مطلوب و امیدوارکننده نیست. تنوع پایینتر، ضعف رقابتپذیری صادرات کالاهای دانشبنیان کشور در تجارت با کشورهای منطقه درصورت استمرار وضعیت مذکور دستیابی به اهداف سند چشمانداز را دشوار خواهدکرد. تعامل پویا و سازنده با دنیای صنعتی، فراهم آوردن زمینههای جذب سرمایهگذاری خارجی و اعمال سیاستهای تجاری برونگرا میتوان شاهد تنوع رقابتپذیری کالاهای صادراتی صنایع دانشبنیان در بازار منقطهای بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صنایع دانش بنیان، رقابتپذیری، الگوی سهم ثابت بازار
عنوان انگلیسی
A Study on Competitiveness Effect of Iran’s Knowledge – Based Industries on Trade with South West Asia
چکیده انگلیسی مقاله
Higher competitiveness of knowledge – based industries is critical to national economy of developing countries, became it plays a direct role in creating value – added and bringing in foreign exchange. Their positive achievements spill over on the other sectors which in turn lead to higher productivity and bigger businesses. One of the main objectives of this study is to assess Iran’s competitiveness in knowledge – based products’ trade with Southwest Asian countries. The method used is based on variations in weighted markets, resulted from constant market share (CMS) model, relied upon both sides’ realized or Ex-Post export – import values during 2000-2008, as well as Harmonized Commodity Description and Coding System. The results show that Iran’s share and position are neither desirable nor encouraging, though such exports have increased. If this situation persists, achieving the goals of Iran's Economic Prospect Plan will became difficult. Dynamic constructive interaction with industrial countries, providing the grounds for absorbing foreign investment, and outward – looking trade policies could enhance Iran’s competitiveness in this field.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Knowledge– Based, Industries, Competitiveness, CMS Model
نویسندگان مقاله
فرزاد کریمی | farzad karimi
faculty member, islamic azad university
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)
یوسف حسن پور | yusef hassanpour
faculty member, institute for commercial studies and research
عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (Institute for trade studies and research)
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-23-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237176.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات