این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۱۹، شماره ۶۰، صفحات ۱۶۱-۱۸۴
عنوان فارسی
تخمین تابع تقاضای تلفنهمراه اول با تأکید بر ورود اپراتور جدید
چکیده فارسی مقاله
با گسترش شبکههای ارتباطی - مخابراتی و پذیرش تأثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی بشر- از جمله موضوعات اقتصادی- ارتباطات سیار بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. لذا در این مقاله تقاضای تلفنهمراه (همراه اول) و نحوه تأثیر متغیرهای تلفن ثابت، آنتنهای BTS، قیمت سیمکارت اپراتور اول، تولید ناخالص داخلی سرانه بر آن بررسی شده است. متغیرها به صورت سالانه و به تفکیک 28 استان کشور در فاصله زمانی (1379-1387) گردآوری شده است. متغیر تولید ناخالص داخلی سرانه جایگزین درآمد سرانه شده است و اپراتور جدید به صورت متغیر مجازی وارد مدل شده اند. اطلاعات و آمارها از شرکت مخابرات ایران و مرکز آمار ایران جمعآوری شده است. روند تخمین مدل به اینصورت است که ابتدا برای دوره (1384-1379) مدل برآورد میشود (ایرانسل از سال 1385 وارد بازار شده است)، سپس برای دوره زمانی (1387-1385) با این فرض که اپراتور دوم تلفنهمراه وارد بازار نشده است، پیشبینی انجام و درنهایت برای دوره زمانی (1387-1379) با درنظرگرفتن اپراتور دوم مدل برآورد میگردد. برای برازش معادله از روش دادههای تابلویی استفاده شده است. مدل مناسب با انجام آزمونهای لیمر و هاسمن انتخاب شده است. برای بررسی تأثیر ورود اپراتور دوم در دوره زمانی (1384-1379) مدل به روش اثرات ثابت و در دوره زمانی (1387-1379) مدل به روش اثرات تصادفی برآورد شده است. نتایج نشان میدهد که بین ورود اپراتور جدید و تقاضای تلفنهمراه اول رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با ورود اپراتور جدید تقاضای تلفنهمراه اول افزایش یافته است. همچنین، تلفنهمراه اول دارای تقاضای کمکشش و نیز یک کالای ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقاضای تلفن همراه، ضریب نفوذ، اپراتور جدید، دادههای ترکیبی
عنوان انگلیسی
Estimation of Mobile Demand Function of Hamrah-e Aval with Emphasis on Entering the New Operator into the Market
چکیده انگلیسی مقاله
Expansion of telecommunication networks and its impact on various aspects of human life, including economic one has increasingly drawn the attentions to the mobile system of communication. Therefore, in this paper the demand for mobile phones (MCI) and the impact of several variables such as the numbers of immobile phones, BTS antenna, operator SIM card price index, GDP per capita, are investigated. The data measured annually, are collected from 28 provinces for the period of 2000-2008. New operator variable was entered into the model as a dummy variable. Data were gathered from Iran Communication Co. and Iran Statistics Center. At first, the model was estimated for 2000-2005 period. (Irancell entered to the market in 2006). Then estimation was done for 2006-2008 with no second operator. Finally, estimation was conducted for 2000-2008, with inclusion of the second operator. In continuation, a suitable pattern was selected for estimation, using Limer and Hausman tests. The model was estimated by fixed effects method for 2000-2005 and by random effects method for 2000-2008. The results showed that there is a positive and significant relationship between entering the new operator and the demand for the services of Hamrah-e Aval Co. (MCI), and this demand was increased by entering the new operator. Also, price elasticity of demand for MCI is low and therefore it's services are considered as essential goods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mobile Demand, New Operator, Panel Data
نویسندگان مقاله
محمدرضا میرزایی نژاد | mohamad reza mirzaee nejad
member of the faculty of economics and accounting, azad university, central unit
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
خشایار سیدشکری | khashayar seyed shokri
member of the faculty of economics and accounting, azad university, central unit
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
پگاه پلنگی | pegah palangi
m.a in economics
کارشناس ارشد علوم اقتصادی
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-23-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-237179.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات